Til hovedinnhold

Mathallen-forretninger: - Tar tid å etablere seg

KRYSSER FINGRE: Ondrej Kukucka er kokk ved pinxtos- og delikatessebaren Barramon. Han trives å jobbe i Mathallen og håper at flere steder ikke må legges ned. Foto: Javad M. Parsa/VG
KRYSSER FINGRE: Ondrej Kukucka er kokk ved pinxtos- og delikatessebaren Barramon. Han trives å jobbe i Mathallen og håper at flere steder ikke må legges ned. Foto: Javad M. Parsa/VG

Mens forretningene mener det tar tid å etablere seg, skulle kundene ønske at det var færre spisesteder og flere handleboder.


Mathallen, som holder til i en gammel hall på Vulkan i Oslo, åpnet i oktober i fjor. Ni måneder senere opplever forretningene at det ikke er så mange kunder innom som de hadde håpet på.

Drøyt 30 matbutikker, serveringssteder og andre bedrifter holder til i hallen. Tidligere i sommer ble det imidlertid kjent at den eksklusive restauranten von Porat måtte begjære seg selv konkurs og legges ned. I det siste har det blitt skrevet at flere av restaurantene og forretningene på Mathallen nå er i samme faresone.

– Det har vært forferdelig stille i sommermånedene, men det tror jeg generelt gjelder for matbutikker i Oslo. Det var en eventyrlig start da hallen åpnet i fjor høst, også har omsetningen gått noe ned, men jeg ser ikke på det som katastrofalt, sier Øivind Glørstad (53), daglig leder hos fiskehandelen og sjømatbaren Vulkanfisk.

TILLITSAK: Vulkanfisk hadde en fantastisk omsetning da Mathallen først åpnet. Nå håper daglig leder Øivind Glørstad at flere i lokalområdet vil benytte seg av hallen som fast handlested. Foto: Javad M. Parsa/VG
TILLITSAK: Vulkanfisk hadde en fantastisk omsetning da Mathallen først åpnet. Nå håper daglig leder Øivind Glørstad at flere i lokalområdet vil benytte seg av hallen som fast handlested. Foto: Javad M. Parsa/VG

Glørstad mener det er snakk om tid for at Mathallen skal bli et fast handlested for folk i nærområdet.

– Vi som driver fiskebutikken ønsker i stor grad faste kunder, og det kan ta litt tid å bygge opp som et fast sted hvor folk handler mat. Spesielt det å handle fisk er en tillitsak som tar tid å etablere.

Han får støtte fra daglig leder Frode Rekve (48) hos den populære ostehandelen Den blinde ku.

– Når man starter en ny mathall med mange forskjellige butikker, er det helt naturlig at det tar tid å etablere seg. For oss har hallen fungert helt fantastisk. Nå som det er fint vær og fellesferie er det naturligvis roligere. Det er mindre faste kunder og mer turister. Turistene kommer ofte mest for å se og ikke for å handle med seg mat hjem, sier Rekve til Godt.

KUN POSITIVT: For osteprodusenten Den blinde ku har butikken på Mathallen gått over all forventning på alle måter ifølge daglig leder Frode Rekve. Foto: Javad M. Parsa/VG
KUN POSITIVT: For osteprodusenten Den blinde ku har butikken på Mathallen gått over all forventning på alle måter ifølge daglig leder Frode Rekve. Foto: Javad M. Parsa/VG

Naturlig med utfordringer

Generelt går det bedre enn forventet for Mathallen i Oslo. I år ser omsetningen ut til å lande på 150 millioner kroner.

Ifølge markedssjef i Mathallen, Frode Rønne Malmo, bikker tallet denne uken over på en million gjester som har besøkt prestisjesatsningen siden åpningen.

– Fra vår side oppfatter vi at det går veldig bra med Mathallen. Hittil er det to butikker som har stengt, noe som er en helt naturlig markedsjustering. For et nystartet sted med mer enn 30 utsalg, kreves det visse justeringer ut ifra hva kundene ønsker, sier Malmo til Godt.

Videre forteller han at de jobber løpende med nye konsepter, blant annet en lavprisbutikk skal være på plass i februar.

– Vi planlegger å åpne en dagligvareforretning her på Vulkan neste år. Da kan du få alt på et sted - både det billige og «dyre». Mathallen ønsker å være et handlested, men for at folk skal komme å handle hos oss må vi by på mer – som restauranter, kurs og ekstra service, forklarer Malmo og legger til:

– Vi ser på oss selv som en attraksjon i Oslo, og det er veldig få av dem som ligger langs Karl Johan. Vårt ambisjonsnivå er å være så gode og så interessante at folk vil besøke oss uansett beliggenhet.

Savner mer variert utvalg

SKUFFET: Nicolai Cappelen og datteren Aurora er positivt overrasket over prisene, men synes det var vanskelig å finne frem til parkeringen. Foto: Magnar Kirknes/VG
SKUFFET: Nicolai Cappelen og datteren Aurora er positivt overrasket over prisene, men synes det var vanskelig å finne frem til parkeringen. Foto: Magnar Kirknes/VG

Nicolai Cappelen (30) og datteren Aurora (1) har tatt turen fra Høvik til Vulkan for å oppleve Mathallen for første gang.

– Vi har aldri vært her tidligere, men dro hit nå fordi vi var redde for at flere forretninger eventuelt skulle legge ned før vi rakk å besøke hallen, smiler Cappelen.

Selv om barnefaren har handlet både ost, pølse og baguette som datteren tåler til tross for melkeallergi, tror han ikke at det blir et fast handlested fremover.

– Jeg er litt skuffet fordi jeg trodde det skulle være færre serveringssteder og mer matutsalg. Mange av handlestedene tilbyr dessuten mye av det samme. Jeg hadde ønsket meg mer variert utvalg.

Ikke interessant som spisested

For Trine Antonsen (31) har Mathallen vært et jevnlig handlested i Oslo, men også hun synes det er mer fokus på spisestedene enn på utsalgssteder i Vulkan-hallen.

– Jeg synes ikke Mathallen er interessant som et spisested, fordi jeg har inntrykk av at mange av restaurantene her tilbyr det samme som mange andre spisesteder i Oslo. Derfor kommer jeg kun hit for å handle - her får jeg tak i gode råvarer som fersk fisk, ferskt kjøtt og ferske grønnsaker.

Antonsen tror imidlertid at hallen har fått et ufortjent rykte som et eksklusivt handlested.

– Jeg tror dessverre at mange tror det er for dyrt å handle her. De økologiske varene jeg handler på mathallen er jo luksusprodukter som jeg bruker mye penger på. Men hadde jeg gått på en av de andre dagligvareforretningene og handlet de samme varene, tror jeg at jeg hadde lagt igjen enda mer penger der, sier Antonsen.

ØKOLOGISK FAVORITT: Den italienske forhandleren Via Italia tilbyr gode økologiske produkter, og er en av Trine Antonsens favoritter på Mathallen. Her smaker hun på en ny olivenolje. Foto: Magnar Kirknes/VG
ØKOLOGISK FAVORITT: Den italienske forhandleren Via Italia tilbyr gode økologiske produkter, og er en av Trine Antonsens favoritter på Mathallen. Her smaker hun på en ny olivenolje. Foto: Magnar Kirknes/VG

– Folk vil ikke betale

Morten Nymoen (41) bor i lokalområdet og er en av de faste kundene på hallen – han er spesielt opptatt av de økologiske produktene. Nymoen tror nordmenn er interessert i ideen om en mathall, men at lommeboken stopper oss.

– Vi er for bortskjemte her i landet, hvor folk generelt ikke er villig til å betale det maten koster. Her kan du få veldig bra mat – hvis du liker å lage mat og hvis du bryr deg om mat. Du får et helt annet utvalg, samtidig som du kan se hva som finnes av mat og hva mat egentlig er. Det viktigste er at du faktisk får kunnskap om hvor maten kommer fra, sier Nymoen til Godt.

FLERE MATHALLER: Morten Nymoen jobber i Matmerk og er opptatt av hvor maten kommer fra. Han oppfordrer derfor til flere lokale mathaller rundt om i landet. Foto: Magnar Kirknes/VG
FLERE MATHALLER: Morten Nymoen jobber i Matmerk og er opptatt av hvor maten kommer fra. Han oppfordrer derfor til flere lokale mathaller rundt om i landet. Foto: Magnar Kirknes/VG
pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Gi oss tilbakemelding

Hvordan var din opplevelse av Godt.no i dag?