Mathallen Oslo kåret til den tredje beste i Europa

20. november 2017Aktuelt
POPULÆRT: Mathallen i Oslo er kåret til tredje beste i Europa. Foto: Magnar Kirknes/VG
POPULÆRT: Mathallen i Oslo er kåret til tredje beste i Europa. Foto: Magnar Kirknes/VG
Kaja Storrøsten
Kaja Storrøsten

Rett etter Lisboa og London kommer Oslo i en kåring av topp ti mathaller i Europa.

I konkurranse med mer enn 100 mathaller er Mathallen Oslo kåret til den tredje beste i Europa, rett etter Lisboa og London. Det er Cushman & Wakefield, en av verdens ledende eiendomsaktør, som har laget en stor rapport om fenomenet mathall i Europa som offentliggjøres denne uken.

Om Mathallen Oslo står det:

«Mathallen tilbyr høykvalitetsprodukter fra små norske produsenter i tillegg til spesialimporterte produkter. Det store trekkplasteret er butikker som selger ferske og lokale råvarer blandet sammen med spisesteder.»

De trekker spesielt fram Skandinavias lengste bar, Smelteverket, i kjelleren.

På topp ti-listen finner du:

1. Time Out, Lisboa

2. Dinerama, London

3. Mathallen Oslo

4. El Nacional, Barcelona

5. Papirøen, København

6. Torvehallerne, København

7. Market House, Altrincham (Manchester)

8. Foodhallen, Amsterdam

9. La Platea, Madrid

10. The Kitchens at Old Spitalfields Market, London

Artikkelen fortsetter under bildet

LOKALT: Ribbe hos Annies på Mathallen Oslo. Foto: Line Møller/VG
LOKALT: Ribbe hos Annies på Mathallen Oslo. Foto: Line Møller/VG

Ingrid Nernæs, merkevare- og content-ansvarlig i Visit Norway, mener slike internasjonale kåringer gir positiv oppmerksomhet:

– Et annet aspekt av det er hvordan Mathallen bruker det videre. Samtidig tenker jeg at det gir en stolthet til Mathallen, Oslo og Norge som matnasjon.

Store forbilder

– Det er utrolig overraskende og gøy. Mange på listen har vært våre store forbilder, sier Frode Rønne Malmo som er daglig leder ved Mathallen Oslo til Godt.

Mathallen, som holder til i en gammel hall på Vulkan i Oslo, åpnet i oktober 2012, og hadde en litt trøblete start. Ni måneder etter åpning opplevde forretningene at det ikke er så mange kunder innom som de hadde håpet på. Nå har det trolig snudd.

Artikkelen fortsetter under bildet

GODT TILBUD: Ferske og lokale råvarer er blandet sammen med spisesteder, er det store trekkplasteret, står det i rapporten. Foto: Javad. M. Parsa
GODT TILBUD: Ferske og lokale råvarer er blandet sammen med spisesteder, er det store trekkplasteret, står det i rapporten. Foto: Javad. M. Parsa

Seks millioner besøkende

– Vi passerte seks millioner besøkende i oktober, etter fem år. I gjennomsnitt har vi rundt 1.3 millioner besøkende i året, sier han og legger til:

– Det går bra nå. Folk kommer på arrangementer og svarer positivt på spørreundersøkelsene våre.

Publisert: 20.11.2017 kl. 16:13
Oppdatert: 21.11.2017 kl. 09:11


pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Vet du ikke hva du vil lage?

Prøv middagsruletten

Kast mindre mat.

Bruk det du har

Hvordan var din opplevelse i dag?