Til hovedinnhold

Dette kommer vi til å se mer av i 2021

LETT BLANDING: Norsk sider, mat-kit, lettere tilgjengelige larver og mer tofu er trolig noe av det vi kommer til å se mer av i året som ligger foran oss.
LETT BLANDING: Norsk sider, mat-kit, lettere tilgjengelige larver og mer tofu er trolig noe av det vi kommer til å se mer av i året som ligger foran oss.

Restaurant-kit-boom, lettere tilgjengelige larver, meksikansk fine dining, og et comeback for kullsyremaskinen er noe av det vi har i vente i det nye året, skal vi tro våre eksperter.


Vi har spurt kokker og matinfluencere hva vi kommer til å se mer av i året som kommer. Og spesielt én ting er de samstemte om; de såkalte mat-kitene som har dukket opp under pandemien på grunn av stengte restauranter, er kommet for å bli. Hjemmekokkenes oppblomstring fortsetter, og et viktig stikkord blir comfort food.

Nye proteinkilder, som insekter, blir mer tilgjengelig for folk flest, og tofu kommer vi til å se enda mer av.

På restaurantfronten kommer indisk mat til å dukke opp stadig mer, og vi vil trolig også etterhvert se fine dining-meksikansk. Alkoholfri drikke vil bare bli enda bedre, vi vil se mer naturvin og den norske sideren vil bli stadig mer etablert.

Grønnkålen som trendgrønnsak, og sushi-buffeten er noe av det de håper hører fortiden til. Vi legger også bak oss alt som handler om enhjørninger, gull og glitter, og overdådighet, skal vi tro spådommene for året som kommer.

Dette var forresten spådommene for året vi nå legger bak oss:

Talor Browne:

Talor Browne
Talor Browne

Australske Browne som står bak Talormade – er Oslos ukronede donutdronning som i løpet av kriseåret 2020 har åpnet hele tre nye utsalg. Ikke bare får hun folk til å stå i lange køer for sine lekre og insta-vennlige bakverk, hun brenner også kaffebønner som selges langt utenfor landets grenser. Etter dette året tenker vi uten å nøle; det Talor har tro på – tror vi også på!

Hva tror du vi kommer til å se mer av i matverden i 2021, både i Norge og internasjonalt?

– Etter at flere i restaurantbransjen har måttet stenge i 2020 på grunn av corona, vil de store aktørene i 2021 være de som var godt finansiert nok til å overleve. Det betyr at maten og trendene som vi ser, mest sannsynlig vil være flere kjeder eller nye store eierselskaper. Mindre bedrifter og nye gründere vil trenge tid for å komme seg på beina igjen, og vil trolig ikke se noen gjenoppblomstring før i 2022.

– Vi kommer til å se mer bestilling via apper, dårligere kvalitet på råvarene og konsepter basert på lav pris og stort tempo. Pizza, burgere, fries og alle former for «comfort food» vil være i fokus.

– Matleveringstjenestene vil fortsette å vokse, samtidig som matkasser og mat-kits som du lager ferdig hjemme bare vil bli enda mer populære.

Og hva blir viktig når det kommer til drikke, både med og uten alkohol?

– Lokale bryggerier vil ta enda større deler av markedet. Etter alkohol-begrensningene som har kommet på grunn av corona, vil vi også se enda flere drikke-alternativer med lite eller ingen alkohol både i butikkene og på restauranter. Fermentert drikke og teer med kullsyre vil det også bli mer av. Naturvin blir også mer populært.

Hvilke trender tror du vi legger bak oss?

– Alt som ligner på enhjørninger, havfruer, gull og glitter. Freakshakes og alt som er «over the top» og dekadent. Vi kommer også til å se mindre av deletallerkener på restauranter mens vi vender oss til at ting skal tilbake til normalen.

Dukker det opp noe helt nytt – hva?

– Plantebaserte alternativer, imponerende kjøtterstatninger og at vi lener oss mot sunnere ting som er lett tilgjengelig men delikat. Nostalgisk «comfort food» vil også dukke opp.

Julie Ilona Balas

Julie Ilona Balas
Julie Ilona Balas

Balas har vært matblogger i en årrekke og også jobbet med å utvikle oppskrifter for Godt – hvor hun delte sin blomkålpizza og raw cake leeenge før mange av oss andre ante hva det var. Til tross for at hun nå har lagt ned bloggen deler hun fortsatt matinspirasjon til en stor følgerskare på Instagram.

Hva tror du vi kommer til å se mer av i matverden i 2021, både i Norge og internasjonalt?

– Jeg tror vi kommer til se mye mer matlaging hjemme, både i Norge og internasjonalt. Det er jo en direkte konsekvens av denne pandemien, at vi må være mindre sosiale og ikke kan gå like mye ut på restaurantene våre for å spise. Selv om det er veldig synd, tror jeg det kommer til å gjøre oss til bedre hjemmekokker. Vi prøver nye ting for å gjenskape restaurantmaten hjemme på våre egne kjøkken. Jeg tror vi kommer til å se mer av sosial mat hjemme, delemat og snacks.

– Og så tror jeg matlagingskit fra restauranter kommer til å ta av i 2021.

Og hva blir viktig når det kommer til drikke, både med og uten alkohol?

– Jeg tror naturvin, eller «naken vin» kommer til å bli enda mer populært i 2021. Folk vil drikke vin som ikke er tilsatt noe. Drikke med lavere alkoholprosent kommer også til å bli enda mer populært, for vi vil drikke uten å nødvendigvis bli fulle. Heldigvis dukker det opp mer bra alkoholfri drikke, for eksempel mange typer kombucha som nesten smaker vin. Tror dessuten kullsyremaskinen kommer til å få et comeback i 2021. Ser allerede mange nye brands som dukker opp med superfine kullsyremaskiner i finere materialer. Bra med en utfordrer til den ganske så markedsledende Sodastream.

Hvilke trender tror du vi legger bak oss?

– Grønnkål som «trendgrønnsak» og soyabasert kjøtterstatning.

Dukker det opp noe helt nytt – hva?

– Tror og håper det vil dukke opp nye typer proteinkilder, for eksempel fra insekter. Det finnes allerede, men tror det blir mer tilgjengelig i 2021. Og så tror jeg det vil dukke opp flere utfordrere og nye metoder for hjemlevering av dagligvarer og restaurantmat. Det blir et spennende år!

Nicolai Lundsgaard:

Nicolai Lundsgaard.
Nicolai Lundsgaard.

Lundsgaard er kjøkkensjef på Slottet og medlem av grillandslaget. Og ikke bare det, han ser også nærmest ut til å ha klippekort på Skandinavias beste restauranter, noe som selvsagt gjør oss grønne av misunnelse. Men nettopp derfor tror vi også at han har fått med seg en ting eller to, som vi andre ikke har.

Hva tror du vi kommer til å se mer av i matverden i 2021, både i Norge og internasjonalt?

– Hadde det ikke vært corona så hadde vi nok sett helt andre trender, men nå har det nå en gang blitt slik. Derfor tror jeg at 2021 blir året da mange ser at det er viktig at man støtter de lokale aktører, bøndene, og velger enda mer norske råvarer. Alle trenger hjelp i alle bransjer og derfor blir dette det eneste rette å gjøre.

– Vegetar har kommet for å bli – og det kommer flere restauranter som er rene vegetarsteder. Jeg tror også at flere blir opptatt av dyrevelferd. Det koster litt mer, men jeg håper vi blir flinkere til å ta gode valg når vi velger kjøtt eller kylling.

– Jeg tror også vi får mer meksikansk mat på høyere nivå – fine dining til og med. Og gode grønnsaker kommer stadig mer i hovedfokus. Rettene vil blir stadig mindre protein-fokusert. Flere godt utviklede grønnsakretter håper jeg vi kommer til å se mer av!

Og hva blir viktig når det kommer til drikke, både med og uten alkohol?

– Nå har vi jo mer eller mindre blitt tvunget til å drikke alkoholfritt på restaurant, men jeg tror at det fremover blir laget mer gjennomarbeidede alternativer til vin på restaurantene, saft, juice og fermentert – og alkoholfri drikke. The Tea Room i Oslo, de er helt rå på dette allerede, sist jeg var der angret jeg på at jeg tok vinpakken.

Hvilke trender tror du vi legger bak oss?

– Det var en periode det dukket opp nye hamburgersjapper over alt, det er ikke fordi jeg ikke synes hamburger er godt, men vi trenger ikke flere av dem.

Dukker det opp noe helt nytt – hva?

– Indisk tror jeg kan få en oppblomstring. Flere steder jeg har spist har det litt overraskende dukket opp indiske smaker, og jeg tror det er noe vil se mer av fremover.

Renee Fagerhøi

Renee Fagerhøi
Renee Fagerhøi

Fagerhøi er trolig Norges kuleste kjøkkensjef og restauranteier. Ikke bare har trønderen vokst opp på en såkalt Camp hill- gård, med en kollektivfølelse vi kun trodde fantes i Tilsammans. Hun har studert kjønnsteori og mediesdesign i England, skrevet en kokebok kalt «Fritter shjiten», og begynte først å spise kjøtt i voksen alder. Når hun ikke står bak grytene på Bula Neobistro, reiser hun og kokkekjæresten aller helst ut i verden for å spise.

Hva tror du vi kommer til å se mer av i matverden i 2021, både i Norge og internasjonalt?

– Jeg tenker at covid har gjort at folk savner det å reise og oppleve nye eksotiske steder mer enn noen gang. Så jeg tror vi vil se en mer eksotisk mat, mer mat fra land og steder vi drømmer om å få reise til igjen. Men homestyle, mat skal være comfort og laget med kjærlighet.

– Tror trenden med restaurant mat-kit hjemme kommer til å fortsette, og tror også vi kommer til å se mye mer av tofu 2021.

Hvilke trender tror du vi legger bak oss?

– Tenker at avokadoen er i ferd med å utspille sin rolle.

Og hva blir viktig når det kommer til drikke, både med og uten alkohol?

– Det skjer mye spennende på den norske sider-fronten fortiden også, dette tror jeg bare vil fortsette å utvikle seg positivt inn i 2021. Kanskje vil vi se en bordeauxrenessanse også!

Anders Husa og Kaitlin Orr

Anders Husa og Kaitlin Orr
Anders Husa og Kaitlin Orr

Norske Husa og amerikanske Orr, er bosatt i København, og jobber som matskribenter, fotografer og influencere. Sett utenfra virker det i hvert fall som de, i tillegg til å spise uforskammet mye på de beste restaurantene, har stålkontroll på alt som rører seg av stort og smått i restaurantverden.

Hva tror dere vi kommer til å se mer av i matverden i 2021, både i Norge og internasjonalt?

– Det åpenbare svaret er takeaway – det tror vi fortsatt vi vil ser mer av (i hvert fall) i første halvdel av 2021. Vi hører fra mange restauratører som sier at de aldri ville vurdert takeaway før krisen inntraff, men nå ser de på det som et verdifullt tilskudd til restauranten sin også etter pandemien. Noen restauranter har også laget matkasser med «kits» hvor man selv tilbereder noe, eller bare varmer opp, legger opp maten på tallerkener. En slags hybrid mellom takeaway og de tradisjonelle matkassene.

Les også vår test av «kits»: Hjemmerestaurant – mye mat for pengene

– Vi ser også et skifte fra lange smaksmenyer til enklere retter og mer «comfort food»-orienterte menyer, for eksempel burgere, pizza, og «fried chicken sandwich». I København har, for eksempel, restauranter som Noma og Amass gjort dette. Og i Oslo The Vandelay.

– Vi håper og tror at folk i større grad vil støtte de små, selvstendige, lokale restaurantene og butikkene i nærheten av seg. Det er essensielt hvis vi ønsker mangfold og interessante steder i nabolaget vårt. Det kan hende vi vil se et enda større prisgap mellom kjedene og de selvstendige, og det blir opp til forbrukerne om de vil akseptere det.

– Vi tror trenden med bærekraft og redusert matsvinn vil fortsette, og bli normen heller enn trenden.

Og hva blir viktig når det kommer til drikke, både med og uten alkohol?

– Vi tror vi vil se mer av fermenterte ikke-alkoholholdige drikker som kombucha, vannkefir, og tepache. Alkoholfritt øl begynner også å få en helt annen kvalitet enn tidligere, og alkoholfrie cocktails kan smake noe annet enn bare sukker. Denne trenden har for øvrig pågått lenge, men tar mer og mer av.

– Vi tror også naturvinstrenden fortsetter i tråd med endrede smakspreferanser for dagens generasjon og at flere tar avstand fra industrielle, masseproduserte produkter.

Hvilke trender tror dere vi legger bak oss?

– Vi hadde håpet at buffé som matkonsept kunne takket for seg snart. Som pandemien har vært med å illustrere er det uhygienisk, og dessuten er det oftest mat som lages i store kvanta og sjelden holder høyt kvalitetsnivå. I tillegg er det gjerne forbundet med stort matsvinn. Sushi-buffé må jo være tidenes verste påfunn.

Dukker det opp noe helt nytt – hva? 

– Vi tror teknologi i større grad vil bli benyttet av restauranter til å effektivisere prosesser og gjøre ting smartere. Det kan redusere ventetid for kunder på grunn av økt mulighet til å gjøre forberedelser, og minske behovet for menneskelig arbeidskraft til å gjøre jobber som enkelt kan digitaliseres.

pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Gi oss tilbakemelding

Hvordan var din opplevelse av Godt.no i dag?