Til hovedinnhold

Dette må du tenke på når du skal lage ukemenyen

13. januar 2016Aktuelt
HVERDAGSMAT: Trenger ikke å være kjedelig. Foto: Magnar Kirknes/VG.
HVERDAGSMAT: Trenger ikke å være kjedelig. Foto: Magnar Kirknes/VG.

Vi er alle kjent med at det kan lønne seg å planlegge middagsuken, men hvordan bør egentlig en ukemeny se ut? Svaret får du her.

Du sparer ikke bare tid og penger ved å planlegge en ukemeny, du kan faktisk spare noen kalorier også. Hvis du har planer om å få et sunnere kosthold, er ukemeny et godt steg i riktig retning.

- Da får du en oversikt over kostholdet for en hel uke, og forhindrer uplanlagte eller dårlige innkjøp som for eksempel hurtigmat eller snacks, forteller ernæringsfysiolog Lise Von Krogh.

TENK GRØNT: Bruk så mange grønnsaker du kan i middagsrettene dine, og bruk de gjerne om igjen. Foto: Opplysningskontoret for Meieriprodukter/Aina Hole.
TENK GRØNT: Bruk så mange grønnsaker du kan i middagsrettene dine, og bruk de gjerne om igjen. Foto: Opplysningskontoret for Meieriprodukter/Aina Hole.

Variasjon er nøkkelordet

Når du skal planlegge ukemenyen er variasjon og grønt, noe av det du bør fokusere på. Få inn måltider med fisk, og ikke bare kjøtt. Du bør ha minst 2 dager i uken med fisk. Legg gjerne inn et eller flere vegetariske måltider også, og inkluder både grønnsaker og frukt.

- Gode oppskrifter hjelper deg å bruke grønnsakene, frukt er fint i stedet for snacks, sier Lise Von Krogh.

PRØV NOE NYTT: Hva med kinesisk chop suey? Servert med kokt ris og spisepinner. Foto: Opplysningskontoret for egg og kjøtt/Mari Svenningsen.
PRØV NOE NYTT: Hva med kinesisk chop suey? Servert med kokt ris og spisepinner. Foto: Opplysningskontoret for egg og kjøtt/Mari Svenningsen.

Sunt kan også være godt

Sunn mat kan være god mat, det gjelder også fisk. Du tenker sikkert at fisk på en fredag er noe som absolutt ikke skal inn i ditt hjem. Gi det en sjanse først, og tenk kreativt. Du kan alltids bytte ut den tradisjonelle fredagstacoen, med deilig sprø fisketaco, eller lage en ekte fredagsburger med fisk.

Har du barn, så la dem være med å bestemme. Det er ikke vits å planlegge et måltid hvis det ikke faller i smak. Barn blir ofte mer engasjerte når de får være med i avgjørelser, og dermed er kanskje ikke fisk på en fredag så ille allikevel.

TENK NYTT: Sunn mat trenger ikke være vond mat. Butt ut kjøttdeigen med fisk i fredagstacoen. Foto: Eivind Griffith Brænde/VG
TENK NYTT: Sunn mat trenger ikke være vond mat. Butt ut kjøttdeigen med fisk i fredagstacoen. Foto: Eivind Griffith Brænde/VG

Gjør det mer økonomisk, ikke vær slavisk

Spar penger ved å kjøpe inn matvarer som inngår i flere retter, for eksempel løk, hvitløk, gulrøtter, ris, tomat på boks og lignende. Planlegg også matrettene slik at råvarene dine kan passe i flere retter slik at du får maks utbytte av råvarene dine. Oppskriftene trenger heller ikke å følges slavisk. Det er helt ok å bytte ut olivenolje med rapsolje eller blomkål med brokkoli. Bruk tid til å planlegge menyen. Finn frem oppskriftene, og lag en ordentlig handleliste.

- På samme måte som når du handler mat, er det lurt å ikke være sulten når du skriver ukemenyen. Da kan du fort gå på en smell ved å legge til flere varer som du egentlig ikke trenger, avslutter Von Krogh.

Publisert: 13.01.2016 kl. 17:47
Oppdatert: 02.02.2016 kl. 10:16


pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Vet du ikke hva du vil lage?

Prøv middagsruletten

Kast mindre mat.

Bruk det du har

Hvordan var din opplevelse i dag?