Til hovedinnhold

IKEA vil lansere kjøttfri «kjøttbolle» som ser ut som og smaker som kjøtt

13. juni 2019Aktuelt
LIGNER PÅ KJØTT: Prototypen av IKEAs planlagte «eatballs» ble servert med potetmos og erter da den ble testet av de ansatte. Foto: IKEA
LIGNER PÅ KJØTT: Prototypen av IKEAs planlagte «eatballs» ble servert med potetmos og erter da den ble testet av de ansatte. Foto: IKEA

Det svenske varehuset planlegger nok en vegetarisk «kjøttbolle»-variant.

Kjøttboller, kyllingboller, lakseboller og grønnsaksboller er alle tilgjengelige varianter på de norske IKEA-varehusenes restauranter i dag. Til tross for det relativt store utvalget, vil ikke den svenske kjeden stoppe der.

Nå vil de nemlig lansere kjøttboller uten kjøtt.

Vil ha mange alternativer

På spørsmål om hvorfor de velger å lage så mange varianter av akkurat kjøttbollene, svarer Commercial manager i IKEA Food, Stine Odland, at kjøttbollene er et ikon i IKEAs historie.

– I IKEA ønsker man å være for de mange menneskene. Med det mener vi at vi ønsker å ha et alternativ for alle, også når det gjelder mat, sier hun.

En nøyaktig lanseringsdato er foreløpig ikke klar, men håpet er at bollene er klare til våren eller sommeren 2020. Ønsket er å inkludere ingredienser som har en forbindelse til Sverige, som erter, eple og havre, når «kjøttbollene» skal lanseres.

– Prototypen vi har smakt på inneholdt blant annet gule erter, ertestivelse, potet, løk, havre og eple, sier hun.

Vil etterligne kjøtt

Forskjellen på disse kjøttfrie «kjøttbollene» og de allerede vegetariske grønnsaksbollene er at disse skal etterligne kjøtt bedre enn grønnsaksbollene, og se ut og smake som kjøtt, uten å inneholde det.

Odland forteller at IKEA fortsatt er i utviklingsfasen av den alternative kjøttbollen, og at de ikke kan gjøre en fullgod vurdering av karbonavtrykket den vil lage før de har sluttproduktet.

– Men vi vet at plantebasert mat har et mindre karbonavtrykk sammenlignet med rødt kjøtt og første beregninger viser at karbonfotavtrykket av alternativ kjøttbollen er betydelig lavere sammenlignet med den tradisjonelle kjøttbollen.

Stor vegetartrend

Godt har tidligere skrevet om hvordan den plantebaserte trenden preger årets matnyheter. Vegetariske kjøtt-etterligningen som den kjøttfrie burgeren til Beyond Meat og Impossible Burger har den siste tiden fått mye oppmerksomhet for sine realistiske etterligninger.

I Bath forskes det også på slaktefritt bacon. Her prøver forskere å «dyrke frem» bacon ved hjelp av stamceller hentet ut gjennom en biopsi.

Penger og omdømme

Markedsføringsekspert Trond Blindheim hos Høyskolen Kristiania sier til Godt at vegetartrenden trolig har kommet for å bli.

– Segmentet er blitt så stort at det er økonomisk lønnsomt å satse på det for produsentene. Det har vært en økt etterspørsel blant forbrukerne. Dessuten gir det nok selskapene bedre omdømme, sier han.

Blindheim tror den økte etterspørselen skyldes en kombinasjon av at folk har blitt mer bevisste på konsekvensene ved industrialisert landbruk og fiskeoppdrett, at forbruker- og ernæringsjournalistikk har påvirket folks kosthold i en sunnere retning, og at saker som involverer dyrevelferd har fått mye oppmerksomhet i mediene.

– Folk blir mer forsiktig med å spise kjøtt, og mer opptatt av å få tak i vegetarisk, økologisk og biodynamisk mat. Jeg tror for eksempel at en god del av de som reiser på handletur til Sverige, drar dit fordi svenskene har et mye større utvalg av denne typen varer.

Publisert: 13.06.2019 kl. 14:27


pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Vet du ikke hva du vil lage?

Prøv middagsruletten

Kast mindre mat.

Bruk det du har

Hvordan var din opplevelse i dag?