Til hovedinnhold

Bytt ut ris og poteter med proteinrike bønner

PERFEKT I GRYTER: Både hvite og brune bønner kan tilsettes i gryteretter, og brukes i stedet for ris eller annet tilbehør. Foto: Magnar Kirknes/VG
PERFEKT I GRYTER: Både hvite og brune bønner kan tilsettes i gryteretter, og brukes i stedet for ris eller annet tilbehør. Foto: Magnar Kirknes/VG

Bønner inneholder lite fett, men rikelig med protein, kostfiber, vitaminer og mineraler. Server dem til pasta eller fisk - bønner har mange bruksområder, og er lette å tilberede.


Fra 1100 til 1533 levde Inkafolket i Peru, Ecuador og i Chile og Argentinas nordligste områder. Mens stekende solstråler traff skuldrene deres og mens regn falt mot bakken, arbeidet menneskene i det indianske samfunnet side ved side, i langstrakte skråninger. For jordbruksfolket inkaene, var mais og poteter mer verdifullt enn gull. Det var også her verdens første bønner ble dyrket.

Først på 1600-tallet, da det en gang så mektige Inkariket hadde falt, begynte norske bønder å dyrke bønner. I dag er bønner en voksende varegruppe i Norge. Bønnene kan deles inn i to hovedgrupper: Frøbønner, som omfatter tørre, hvite og brune bønner, og skolmbønner. Hvilken av kategoriene bønnene faller inn under, avgjøres av hvilket stadium de blir høstet i. Blant skolmbønnene er aspargesbønner, snittebønner, brekkbønner og voksbønner de mest kjente.

Om høsten er bønnene kortreiste. Da kan du få tak i lokalt dyrkede bønner, forteller matforsker Pernille Baardseth i matforskningsinstituttet Nofima.

Men om vinteren er frosne bønner et godt alternativ. Ferske, importerte grønnsaker har ofte vært lagret så lenge at mye av næringsinnholdet er gått tapt innen du får dem på tallerkenen.

- Dette er fordi bønner har veldig høy enzymaktivitet. Bønner bør varmebehandles og fryses innen seks timer etter at de har blitt høstet. Både smak, farge og tekstur blir dårligere etter dette, sier Baardseth.

Et forskningsforsøk gjennomført av Nofima mat viste at frosne bønner inneholder like mye C-vitamin og antioksidanter som ferske.

CHILI CON CARNE: Brune bønner passer ypperlig i gryteretter som en smakfull chili con carne. Prøv Magnar Kirknes' variant her! Foto: Magnar Kirknes/VG
CHILI CON CARNE: Brune bønner passer ypperlig i gryteretter som en smakfull chili con carne. Prøv Magnar Kirknes' variant her! Foto: Magnar Kirknes/VG

Bønner kan brukestil så mangt, sier Tommy Raanti, som er daglig leder ved Gastronomisk Institutt i Stavanger.

- Mer bønner; det er en god ting, det! Bønner inneholder mye protein og stivelse, og metter dermed godt, sier han.

Dermed kan bønnene være et fint alternativ til ris og poteter. Du kan for eksempel lage bønnestappe eller bønnepuré i stedet for potetstappe, foreslår Raanti.

- Jeg kan anbefale en puré av hvite bønner til fisk. Brune bønner kan tilsettes i forskjellige gryteretter, som for eksempel chili con carne.

Selv bruker Raanti ofte Cannellinibønner, som er en type hvite bønner. De er milde og søtlige i smaken, forteller han.

- Hvis du ønsker en litt mer eksklusiv og annerledes rett, er cannellinisuppe med trøfler eller trøffelolje veldig godt - gjerne servert med et stykke bakt torsk. Du kan også fylle ravioli, eller pastaputer, med bønnestuing eller bønnepuré. Bønnestuingen kan også serveres ved siden av spaghetti tagliatelle, med bacon og friske grønnsaker til.

Visste du at ...

BRUNE: Bønner i hermetikkbokser er lett tilgjengelige i alle matbutikker. I dag er bønner i forskjellige sorter en voksende varegruppe her til lands. Foto: Eivind Griffith Brænde/VG
BRUNE: Bønner i hermetikkbokser er lett tilgjengelige i alle matbutikker. I dag er bønner i forskjellige sorter en voksende varegruppe her til lands. Foto: Eivind Griffith Brænde/VG

Bønneforbruket synker i den vestlige verden. Antageligvis er dette på grunn av luftplagene bønnene gir, skriver nettstedet forskning.no. Men forskere i Venezuela har løst problemet: Om bønnene får gjære i to døgn, forsvinner mesteparten av de gassfremkallende stoffene, opplyser nettstedet.

Du kan forebygge diabetes og hjertesykdom ved å erstatte risen med bønner. En studie gjort ved Harvard School of Public Health i USA viser at risikoen for å få metabolsk syndrom synker med 35 prosent om du bytter ut risen. Metabolsk syndrom fører til større risiko for blant annet disse to sykdommene.

Bønner kan redusere risikoen for tarmkreft. Det har forskere ved Loma Linda University i USA oppdaget. Om du spise rbønner to eller flere ganger i uken, vil du ha hele 42 prosent mindre sjanse for å utvikle tarmkreft, ifølge studiens resultater.

pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Gi oss tilbakemelding

Hvordan var din opplevelse av Godt.no i dag?