Oslo omfavner doughnuten: Utsolgt hver dag

2. februar 2018Aktuelt
SOM VARMT HVETEBRØD: Talor & Jørgen ansatte flere allerede rett etter de åpnet. Poul Danielsen er en av dem som jobber på den lille kafeen. Foto: Janne Møller-Hansen/VG
SOM VARMT HVETEBRØD: Talor & Jørgen ansatte flere allerede rett etter de åpnet. Poul Danielsen er en av dem som jobber på den lille kafeen. Foto: Janne Møller-Hansen/VG

Den nystartede kafeen Talor & Jørgen har solgt ut hundrevis av ferske, håndlagde doughnuts hver eneste dag siden de åpnet i desember. 

«Stod 40 minutter i kø i dag, men det var verdt det», skriver en besøkende under Instagram-bildet sitt etter det som nå er blitt en helt vanlig lørdag hos Talor & Jørgen. Da Godt-redaksjonen tok turen innom en lørdag strakk køen seg fra inngangsdøren gjennom hele lokalet.

Den lille kafeen med avokadogrønne vegger åpnet dørene ved Youngstorget i Oslo i begynnelsen av desember i fjor. Bak neonskiltet som lyser opp i vinduet har det gått slag i slag helt siden start.

GÅTT PÅ KURS: Talor Browne dro til hjemlandet Australia for å lære seg kunsten å lage håndlagde doughnuts. Her fra en av pop-up-ene. Foto: Frode Hansen/VG
GÅTT PÅ KURS: Talor Browne dro til hjemlandet Australia for å lære seg kunsten å lage håndlagde doughnuts. Her fra en av pop-up-ene. Foto: Frode Hansen/VG

– Det har gått over all forventning! Vi har solgt ut all doughnutsene hver dag siden vi åpnet. Den eneste dagen vi satt igjen med doughnuts var de få timene vi hadde åpent på julaften, men da var tanken at restene skulle gå til Alternativ jul, forteller Talor Browne, barista, konditor og en av kafeens daglige ledere.

Sammen med Jørgen André Hansrud satset Browne på drømmen om å åpne noe eget etter en rekke suksessfulle pop-up-arrangementer med håndlagde doughnuts. I dag produserer de 300 doughnuts på hverdagene og 700 i helgene. Det er så å si samme mengder med doughnuts som ble laget til pop-up-ene - bare syv dager i uken. Samtidig sender de egenbrent kaffe til 50 land verden rundt.

– Jeg må klype meg selv i armen hver eneste dag. Vi lager mer doughnuts enn vi noen gang trodde vi ville lage, og vi er mer populære enn vi noen gang trodde vi ville bli. Det viser bare at Oslo og Norge er så klar for å omfavne nye ting, sier Browne som opprinnelig er fra Australia.

Populære på sosiale medier

Kjendiser som P3-profil Christine Dancke, og skuespiller og «Skam»-stjerne Thomas Hayes har for lengst oppdaget den populære baksten. På Instagram liker de bildene av doughnuts med smaker som salt karamell popkorn, Smash-sjokolade og sitronmarengs.

På samme medium varsler Talor & Jørgen til følgerskaren når de blir utsolgt for doughnuts - noe som viser seg å være alt fra formiddag til tidlig ettermiddag hver eneste dag.

– Det er det fine med håndlagde produkter. Vi vil ikke gå på kompromiss av kvalitet over kvantitet. Jeg vil heller ha integritet og være utsolgt hver dag enn å lage noe som ikke er så bra og ha for mye. Jeg tenker også på matsvinn; hvis man ikke har noe tilgjengelig hele tiden, vil det kanskje ikke gå til spille heller, sier Browne.

Artikkelen fortsetter under bildet.

NISJEKAFÉ: Med fargerikt interiør satser den nye kafeen på doughnuts og kvalitetskaffe i hovedstaden. Foto: Janne Møller-Hansen/VG
NISJEKAFÉ: Med fargerikt interiør satser den nye kafeen på doughnuts og kvalitetskaffe i hovedstaden. Foto: Janne Møller-Hansen/VG

De ferske doughnutsene koster nesten en femtilapp per stykk, men til tross for prisen lar både unge og gamle seg friste. Tre ungdommer stikker hodene innom for å høre om den friterte baksten er vegansk. Mens en mor med baby i bæresele tar med seg både en doughnut og kaffe på veien.

Cecilie Sæterstøl er innom for første gang og har høye forventninger til de fire doughnutsene hun har kjøpt med til seg og broren.

– Jeg har sett bilder gjennom noen venner på Instagram og hørt fantastisk mye godt om dem. Jeg har faktisk ikke smakt ordentlig doughnuts før, forteller Sæterstøl til Godt.

Inget hierarki

Hver morgen er Browne på plass på jobb fra tidlig om morgenen til kveld.

– Det er mye hardt arbeid. Vi håper at vi etter hvert kan få en mer normal arbeidsdag. Både jeg og Jørgen har kjærester og familier som vi vil tilbringe tid med, konstaterer hun.

Til sammen er de nå 11 ansatte og ser fortsatt etter å utvide personalet. Tanken er at alle skal kunne gjøre alle arbeidsoppgavene, enten det er å lage doughnuts, stå bak disken eller brenne kaffe.

Artikkelen fortsetter under bildet.

NYTT: Talor & Jørgen utfordrer kafékonseptet med å åpne et sted uten bord og stoler. Ayae Maki Fredheim betjener kundene som kommer for å kjøpe med seg doughnuts til å ta med. Foto: Janne Møller-Hansen/VG
NYTT: Talor & Jørgen utfordrer kafékonseptet med å åpne et sted uten bord og stoler. Ayae Maki Fredheim betjener kundene som kommer for å kjøpe med seg doughnuts til å ta med. Foto: Janne Møller-Hansen/VG

På kjøkkenet er det som regel to stykker som lager doughnuts, fyll og topping, samtidig skal de gjøre klar deigen til morgendagen og vaske ned kjøkkenet. Siden de deler kjøkkenet med flere må de være ute innen klokken tre.

– Mange spør oss om hvorfor vi ikke bare lager mer? Det er fysisk umulig hvis vi ønsker at våre ansatte skal ha et godt arbeidsliv, forklarer Browne og fortsetter:

– Her er det inget hierarki. Vi ønsker at våre ansatte skal ha varierte arbeidsuker og oppgaver. Når vi klarer å lære opp alle på et nivå hvor de er komfortable med det de gjør, det er først da vi blir ordentlig gode på det vi gjør.

Selv har Browne opplevd tøffe tider på tidligere arbeidsplasser, hvor hun blant annet endte opp med å bli utbrent.

– Derfor er vi opptatt av å bygge noe som er bærekraftig og bra, og doughnuts og kaffe ble tilfeldigvis grunnlaget for det.

Nye mat- og drikkekonsepter

Siden desember har det åpnet syv nye konsepter i det nyoppussede Youngskvartalet som Talor & Jørgen er en del av. Det er gründerne bak MadeInOslo som står bak ideen om å skape et felles ungt mat- og drikkekollektiv. I samme kvartal finner du blant annet brunsj- og nattmatstedet Gunnar Generasjonsbar, sushi- og sakerestauranten Lulu Lodge og vin- og cocktailbaren Andre til Høyre.

Sistnevnte er det daglig leder Anne Maurseth som driver. Vi har tidligere snakket med bartenderen om maten og drikken som blir trendy i 2018. Hun har også delt noen av sine beste drinkoppskrifter med Godts lesere.

En annen som nylig har åpnet bar er Chris Grøtvedt, hvor målet var at folk skal føle seg hjemme.

Publisert: 02.02.2018 kl. 16:06
Oppdatert: 03.02.2018 kl. 09:59


pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Vet du ikke hva du vil lage?

Prøv middagsruletten

Kast mindre mat.

Bruk det du har

Hvordan var din opplevelse i dag?