Mermaid-toast er den nye trenden som tar av på Internett
Sjekk hvordan de lages!
Vi har tidligere skrevet om omurice, omeletten som ble sett av over 15 millioner på Facebook, trendy regnbuemat i alle varianter, og vannmelon-brødet som sjarmerte verdensveven.
Det siste på trendmat-fronten er - hold deg fast - «mermaid toast» (havfrue-toast), en avart av den vel så trendy «unicorn toast» (enhjørning-toast): Ekstremt dekorative brødskiver med kremost i forskjellige farger.
Kvinnen bak fenomenet er matstylist og fotograf Adeline Waugh. Siden Waugh publiserte bildet har de fargerike brødskivene fått bred mediedekning i alt fra Food & Wine Magazine til Buzzfeed.
- Jeg har alltid elsket å finne på vakre og unike variasjoner av toast, og jeg har tidligere brukt rødbeteinfusert kremost for å lage en toast med kraftig rosa farge. En dag ville jeg eksperimentere med andre farger ved å kun bruke naturlige fargepigmenter, og unicorn toast ble til, forteller stylisten til Godt.
Hun fortsetter:
- Når det gjelder mermaid-toast ville jeg bare prøve noe nytt. Jeg elsket de blågrønne tonene som jeg brukte for å lage unicorn-toast, og jeg følte de derfor kunne brukes til å lage en toast med sjøtema, sier Waugh.
Rødbete og spirulina
Skivene lager hun ved å først blande mandelmelk-kremost med naturlige fargepigmenter fra blant annet rødbete, spirulina og klorofyll. Deretter smører hun et lag hvit kremost på toast-en, før hun legger på små klatter kremost med farge. Etter det mikser hun fargene rundt med en kniv eller spisepinne, skriver hun på bloggen sin.
Smaken er nøytral siden det brukes svært lite fargepigmenter for å lage pastelltoner.
- Som matstylist lager jeg innimellom retter som rett og slett kun ser vakre ut også - uten å tenke på smaken, forteller Waugh, som beskriver seg selv som «besatt av farger».
Fotografen jobber seg gradvis fram til det perfekte bildet.
- Jeg tar sikkert minst 100 bilder av hver toast. Hvis du ser på mobilen min er det kun rad etter rad med litt varierende bilder av toast! Jeg starter ofte med én ting, tar bilder og ser om noe mangler, og så fortsetter jeg til jeg er fornøyd, sier toast-eksperten.
- Mye negativitet
Fotografen forteller at hun ble overrasket over hvordan det hele tok av.
- Særlig siden dette var den første gangen jeg noensinne lagde og publiserte et bilde av denne toasten, og responsen var så enorm, sier stylisten.
Hun fortsetter:
- Men så fort Food & Wine Magazine tok kontakt for å lage en sak, innså jeg at dette definitivt var noe ganske kult, forteller Waugh.
Oppmerksomhet fra store nettsider til tross, det har ikke bare vært positive tilbakemeldinger.
- Den siste tiden har vært ganske rar. Jeg har lært å ikke lese kommentarer, fordi det er overraskende mye negativitet! Jeg er bare takknemlig for at det også er så mange folk som kan sette pris på denne toasten for hva det er - noe morsomt og gøy å se på, sier Waugh.
Publisert: 17.03.2017 kl. 10:25
Oppdatert: 17.03.2017 kl. 15:50
Lag deg en gratis konto