Til hovedinnhold

Lise Finckenhagen: Tre mettende salater med masse smak

19. januar 2018Aktuelt
FRISTENDE: Pokesalat med quinoa og couscous-salat med fetaost er deilige og litt lettere middager. Foto: Sara Johannessen/VG
FRISTENDE: Pokesalat med quinoa og couscous-salat med fetaost er deilige og litt lettere middager. Foto: Sara Johannessen/VG
AvLise FinckenhagenogSara Johannessen

Gode, saftige og mettende salater er midt i blinken når du føler behovet for en «lettere» middag.

Jeg elsker sprø «råkostsalater», og her er det viktig å ta seg tid til finsnitting og kutting. Det er virkelig enormt stor forskjell på fint skåret og røff hakking, alt til sin tid. I denne salaten er det rødkålen som bør vies litt ekstra oppmerksomhet. Har du en grønnsakskutter, altså en mandolin, er den helt perfekt for oppgaven. Hvis ikke fikser du det fint med en skarp kniv også.

Dressingen er av typen «universal-asiatiskinspirert dressing» som det er lett å bli glad i. Utgangspunktet er like deler soyasaus (og da foretrekker jeg en lett eller lys variant, eventuelt en som er saltredusert), oystersauce, ferskpresset limesaft og nøytral olje. Krydre med noen dråper sesamolje, ingefær og hvitløk - og du har en superanvendelig dressing som like gjerne kan brukes i laksepoke-salaten som et alternativ til ponzusaus.

Når det gleder laksesalaten er den forbausende enkel å lage. Har du allerede kokt quinoa er den dessuten klar på få minutter. Noen ganger er det bare så utrolig deilig å lage noe skikkelig digg omtrent helt uten innsats. Både ponzusaus, syltet ingefær og sjøtangsalat kan kjøpes ferdig. Laks og mango i terninger fikser du selv, det samme med snitting av vårløk. Da gjenstår det bare å dandere alt bunkevis og pent i en passende bolle - for så å drysse over litt sesamfrø og chiliflakes. Knallgodt, sunt, næringsrikt og lekkert!

Couscous-salat med kikerter, fetaost, avokado, granateplekjerner og mynte holder lenge på metthetsfølelsen og har et hint av nordafrikanske smaker over seg. Det kan forsterkes ytterligere hvis du smaker dressingen til med et lite dryss kanel og knuste korianderfrø i tillegg til spisskummen. Pistasj kan byttes ut med hakkede mandler eller ristede gresskarkjerner hvis ønskelig, og granateplekjernene kan byttes ut med tørkede aprikoser i små biter, eller en håndfull rosiner.

Og så et lite og viktig tips til de fleste salater: Juster smaken på salaten etter at dressingen er tilsatt. Noe så enkelt som litt flakssalt, et par omdreininger med pepperkverna eller noen dråper sitronsaft kan utgjøre store forskjeller.

Velg lett og bli mett.

Publisert: 19.01.2018 kl. 13:29


pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Vet du ikke hva du vil lage?

Prøv middagsruletten

Kast mindre mat.

Bruk det du har

Hvordan var din opplevelse i dag?