Salget på alkoholfritt øl fortsetter å øke
Bryggeriene opplever større interesse for alkoholfritt øl. Det kan skyldes at menn har blitt mer opptatt av helse og sunnhet, mener matforsker.
I 2017 spådde stjernekokk og europeisk Bocuse d'Or-vinner, Christian André Pettersen, at alkoholfri drikke kom til å bli trendy i 2018. Så langt i år har det totale salget av alkoholfritt øl økt med 16 prosent sammenlignet med fjorårets. I juni var økningen på hele 27 prosent, ifølge Bryggeri- og Drikkevareforeningen.
Direktør Petter Nome mener bryggeriene satser mer på alkoholfritt øl, og at utviklingen vil fortsette.
– Jeg tror bryggeriene gjerne vil satse enda mer - og ikke minst små-bryggeriene.
Statistikk fra Bryggeri- og Drikkevareforeningen viser at Munkholm, Clausthaler og Uten (Aass) har 93 prosent av markedet for alkoholfritt.
– Vi har også ni andre mindre bryggerier som tilbyr alkoholfritt øl, men disse er det færre som vet om, sier Nome.
Stor økning i mai og juni
Kommunikasjonssjef i Ringnes, Nicolay Bruusgaard, mener alkoholfri øl har blitt et reelt og godt alternativ til maten og større anledninger.
– Vi jobber med å legge forholdene til rette for de som ønsker å drikke alkoholfritt. I sommer ble det for første gang egne kjøleskap for alkoholfrie øl på dagligvarebutikkene.
Bruusgaard sier at de har hatt en økning på nærmere ti prosent av alkoholfri øl hittil i år, og at det er mer enn dobbelt så mye som økningen av øl med alkohol.
– Før var det ikke like naturlig å drikke alkoholfritt øl, men nå ser vi en større interesse. Vi tror økningen kommer til å fortsette, derfor satser vi også på nye smaker og varianter.
Aass Bryggeri har også merket større etterspørsel etter alkoholfritt øl. Hittil i år de hatt en salgsøkning på 22 prosent.
– Vi merket spesielt stor økning i mai og juni på alkoholfritt øl med rundt 50 prosent. I samme periode øker vi med alkoholholdig øl på 8 prosent, sier markedssjef Sølvi Anita Eide.
Hun tror salget vil forsette, blant annet fordi alkoholfritt er rimeligere og fungerer som en god tørsteslukker.
– Produktet er unntatt fra alkohol- og sukkeravgift og får derfor en fordelaktig pris i markedet.
Ikke overrasket
Matforsker Annechen Bahr Bugge ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO og Oslo MET, tror sunnhetstrenden som rår hos menn kan være en del av faktoren til at salget har økt.
– Tradisjonelt sett er det kvinner som er opptatt av helse, men de siste årene har vi sett en utvikling hvor menn har blitt mer opptatt av å spise sunnere. Og menn drikker tradisjonelt mer øl enn kvinner, sier hun.
Bugge har sett en økning de ti til femten siste årene i alkoholforbruket til nordmenn generelt. Samtidig har hun sett at unge har blitt mer opptatt av sunnhet og helse.
– Jeg tenker at dette med kropper som skal yte og prestere også gjør at man velger sunnere alternativer. Det henger sammen med den økende opptattheten av helse og sunnhet.
Drink uten alkohol? Prøv en enkel eplefær
Sammensatt utvikling
Kari Lossius er klinikkdirektør ved Stiftelsen Bergensklinikkene og har arbeidet innen rusfeltet i 25 år. Hun tror økningen av alkoholfritt øl har en er en del av et større bilde. I store deler av den vestlige verden sverger blant annet unge til en ny edrutrend.
– Det har etterhvert kommet mange gode alternativer til alkoholfrie drikker, noe som gjør at en ikke trenger å sitte med melkeglasset eller en cola på fest, sier Lossius og legger til:
– Det gir ikke lenger ekstra uttelling på å være tøff hvis du drikker alkohol på fest.
Lossius mener at økningen av alkoholfritt kan bidra til et sunnere Norge.
– Det er jo helt strålende! Jo mindre alkoholkonsum i Norge, desto bedre er det for folkehelsen.
Publisert: 24.07.2018 kl. 16:15
Oppdatert: 25.07.2018 kl. 00:14
Lag deg en gratis konto