Til hovedinnhold

Pumpkin Spice Latte: Amerikanernes favorittkaffe om høsten

VINNER SOSIALE MEDIER: PSL er en svært populær kaffe. Også på sosiale medier. Foto: Instagram/@therealpsl/@starbucksuk.
VINNER SOSIALE MEDIER: PSL er en svært populær kaffe. Også på sosiale medier. Foto: Instagram/@therealpsl/@starbucksuk.

I USA er Pumpkin Spice Latte nærmest blitt et synonym med årstiden høst, og det er den smakfulle drikken på god vei til å bli i Norge også. 


Hvis du er litt aktiv på sosiale medier har du helt sikkert fått med deg at det særlig er én kaffedrikk som dominerer amerikanske Instagram- og Twitter-feeder om dagen. Nemlig «Pumpkin Spice Latte». Men hva er egentlig greia med #PSL?

First things first: Pumpkin Spice Latte er en kaffedrikk fra kaffekjeden Starbucks, som kun selges om høsten. Den kommer på menyen i midten av september og tas av igjen allerede i slutten av oktober.

Den søte kaffedrikken består av kondensert skummet melk, espresso og for første gang i år lages den med ekte gresskar i form av pure. Den toppes med pisket krem og et «Pumpkin Pie-spice», som består av kanel, nellik og muskatnøtt, i tillegg til andre høstlige krydder som kardemomme, ingefær og vanilje.

Flere høytid- og sesongvarianter

PSL-eventyret startet i 2003 da Peter Duke, Director of Espresso Americas i Starbucks, og hans team smakte seg frem til en kaffe som skulle passe til amerikanernes Thanksgiving-feiring. Den amerikanske kaffebar-kjeden har nemlig gjort det til sin signatur å tilby kaffe som smaker av høytid og sesong.

Til jul serverer de kaffe latte med smak av pepperkake og eggnog, mens de om sommeren tilbyr iskaffevarianter med appelsinsmak og karamell.

Sosiale medier-fenomen

#PSL har opparbeidet seg en stor fanskare i USA. I løpet av de første ti årene er det blitt solgt mer enn 200 millioner kopper! Kaffedrikken har til og med sin egen Twitter-konto med hele 120.000 følgere. Her tweeter kaffekjeden i gresskardrikkens navn, både i forkant av lanseringen og gjennom hele salgsperioden - og tweetene retweetes flere tusen ganger.

Også på Instagram tar den høstlige kaffedrikken fullstendig av. Hashtaggen #PSL er brukt over 360.000 ganger, mens på #pumpkinspicelatte kan man finne nesten 230.000 bilder. I tillegg er PSL selv svært aktiv på sin egen Instagram-konto.

Uventet suksess i Norge

I USA kan folk nesten ikke vente på at salget av Pumpkin Spice Latte skal starte om høsten, men også i Norge har den varme drikken blitt populær blant de kaffetørste.

– Vi tenkte at det ville ta litt tid å etablere #PSL i Norge, men der tok vi feil. Nordmenn reiser mye og er godt kjent med amerikanske tradisjoner, og i fjor ble vi tatt litt på sengen da flere butikker ble utsolgt av den populære høstdrikken. Også i år har enkelte butikker solgt ut, men vi har heldigvis bestilt nok og fyller opp lagrene, sier administrerende direktør i Starbucks Norge, Joannis Vendrig, til Godt.no.

I dag er Pumpkin Spice Latte tilgjengelig i over 50 land, og de fleste ser ut til å like den tradisjonsrike drikken.

Har du testet Stabucks #PSL? Del din smaksopplevelse med oss i kommentarfeltet!

pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Gi oss tilbakemelding

Hvordan var din opplevelse av Godt.no i dag?