Til hovedinnhold

Vegetarbloggerens beste tips: Slik kan du spise mer plantebasert

VEGETARBLOGGER: Mari Hult bak Vegetarbloggen gir sine beste tips til hvordan du kan erstatte vanlige matvarer med veganske. Foto: Erik Sæter Jørgensen
VEGETARBLOGGER: Mari Hult bak Vegetarbloggen gir sine beste tips til hvordan du kan erstatte vanlige matvarer med veganske. Foto: Erik Sæter Jørgensen

Mari Hult deler sine beste tips til hvordan du kan erstatte animalske matvarer med plantebaserte produkter.


Stadig flere nordmenn vil spise mer plantebasert. De siste årene har norske dagligvarekjeder fått et bredt utvalg veganske alternativer, og mange av dem smaker forbløffende likt «de vanlige» produktene.

Er du usikker på hva du bør velge når du skal erstatte animalske produkter? Vegetarbloggens Mari Hult gir deg noen gode tips.

ENKEL TACO: Taco kan enkelt gjøres vegansk, enten du vil bruke bønner eller vegansk farse. Hults favoritt er Vegme Deig. Foto: Mari Hult
ENKEL TACO: Taco kan enkelt gjøres vegansk, enten du vil bruke bønner eller vegansk farse. Hults favoritt er Vegme Deig. Foto: Mari Hult

Bloggerens favorittprodukter

Smør: – I bakst bruker jeg olje, mens på brødskiven foretrekker jeg Berit Nordstrands smøremyk. Det er sykt godt. Det + kjeks + meg = evighetsmaskin ...

Melk og fløte: –Søtet soyamelk til bakst, havremelk til cappuccino. I typiske hvite sauser foretrekker jeg usøtet soyamelk, rismelk eller mandelmelk, mens kokosmelk er best i gryteretter og grøt. Jeg pleier å handle Alpro, Dream og Oatly. Når det kommer til fløte synes jeg vispbar soyafløte fra Alpro er god i desserter, mens i matlaging bruker jeg vanlig soyafløte fra Alpro eller Oatly.

Yoghurt: – Alpro naturell er god til frokostblanding. Vaniljeyoghurten fra samme merke er også fabelaktig som dessert, servert med friske bær.

Ost: – På brødskiven foretrekker jeg Go' Vegan fra Synnøve Finden i blokk. Til matlaging liker jeg Violife. De har gode alternativer til halloumi og feta, samt revet ost til å ha på pizzaen.

Kjøtt: – Når jeg skal kose meg kjøper jeg Pulled Oumph. Det er «som pulled pork, bare uten pork». Jeg elsker det som burger, på nachos og pizza, og som snack med en god dip. Til taco og gryterett foretrekker jeg Vegme Deig og Vegme Biter. De kan du steke opp og krydre med det meste, og konsistensen er veldig bra.

Iskrem: – Kan jeg svare ALT? Jeg elsker is! Flere og flere småskalaprodusenter lager egne veganske kvalitetsvarianter, som Renaa og Delizia her i Stavanger. Av isen i vanlige matbutikker holder jeg en knapp på Oatly sine. Og jeg må innrømme at det ble en del vegansk kroneis i sommer.

Avviser mytene om veganere

Hult tror den største myten om vegansk kosthold er at veganere ikke får i seg nok protein, noe som «bare er tull og vas».

FORFATTER: 1. oktober gir Mari Hult ut sin andre veganske kokebok, «Sykt enkelt». Foto: Bjørg Hult.
FORFATTER: 1. oktober gir Mari Hult ut sin andre veganske kokebok, «Sykt enkelt». Foto: Bjørg Hult.

– Det er lett å få i seg protein fra planteriket. Bønner, linser, quinoa, frø, kjerner, hvete, kikerter og nøtter er gode kilder.

Hun presiserer at hun ikke er noen ernæringsekspert, og at alle som vurderer et vegansk kosthold bør lese seg opp på emnet. Hun har imidlertid et viktig råd: Ikke gjør det overkomplisert umiddelbart.

– Ta et skritt om gangen. Lær deg noen enkle retter først, bygg deretter på når du begynner å bli trygg på dem. Vil du bli veganer over natta så anbefaler jeg å alltid ha energirik snacks lett tilgjengelig.

Gir ut kokebok

Hult har nylig gitt ut sin andre kokebok: «Sykt enkelt», med over 100 veganske oppskrifter. Hver oppskrift skal være klar på maks 30 minutter, og ha maks ti ingredienser.

– Jeg møter så mange som sier de gjerne skulle spist mer vegansk, men at de ikke har tid. Det står ikke på viljen, men på tidsklemma. Jeg har virkelig full forståelse for dilemmaet, sier hun.

Derfor håper hun at boken kan være løsningen for de som ikke vet hvor de skal starte.

– I tillegg vil den by på masse nytt for de som allerede er veganere og vegetarianere.

– Vegetarisme har blitt tatt inn i varmen

I en undersøkelse gjort av Respons analyse, presentert i Morgenbladet i juli i fjor, kom det frem at 44 prosent av befolkningen kan tenke seg å kutte kjøttforbuket. Ifølge avisen hadde også salget av vegetarprodukter i Norgesgruppens butikker en økning på 47,8 prosent i 2016.

GLAD: Pål W. Thorbjørnsen i Norsk Vegetarforening er fornøyd med at flere ønsker å spise plantebasert. Foto: Privat
GLAD: Pål W. Thorbjørnsen i Norsk Vegetarforening er fornøyd med at flere ønsker å spise plantebasert. Foto: Privat

Informasjonsansvarlig i Norsk Vegetarforening, Pål W. Thorbjørnsen, sier at både antall folk som blir vegetarianere og antall folk spiser litt eller mye vegetarisk har økt.

– Statistikk viser at rundt en prosent av nordmenn var vegetarianere på midten av 90-tallet. I 2004 regnet man med minst to prosent. Vi antar at det har vært ytterligere en dobling siden da, sier han.

Han trekker frem økningen av veganske matvarer i butikkene, antall restauranter som tilbyr vegetarisk mat, vegetarblogger og -kokebøker som gode indikatorer på at det har blitt mer trendy.

– Utvalget har eksplodert de siste tre årene, og de aller fleste matvarer har nå plantebaserte alternativer. Nå skal til og med Tine begynne å produsere plantebasert, og det hadde aldri skjedd i Norge for ti år siden. Så det er helt fantastisk, sier han.

– Vegetarisme har virkelig blitt tatt inn i varmen.

Mari Hult bak Vegetarbloggen har ingen kommersielle samarbeid med noen av produsentene som har blitt nevnt i denne saken på nåværende tidspunkt. Godt er kjent med at hun tidligere har hatt samarbeid med Dream og Vegme, som ble avsluttet i henholdsvis september 2017 og mars 2018.

pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Gi oss tilbakemelding

Hvordan var din opplevelse av Godt.no i dag?