Dessertkokk om svart kokos-iskrem: – Unødvendig farge
Men smaken var god og frisk.
Våren 2017 skrev vi at svart iskrem var den nye store mattrenden: Den New York-baserte isbutikken Morgensterns hadde allerede da solgt svart iskrem en stund, og her i Oslo tok iskrembutikken Ice Crime grep og solgte svart is pepper-is med aktivt kull. Vi fikk også oppskriften på to varianter av den svarte isen (scroll nederst i saken).
Nå har svart is tatt steget over til det kommersielle: I en begrenset periode selger nemlig 7-Eleven nå svart melkebasert yoghurtis med kull og smak av kokos.
Samuel Kans Johansson er kategorisjef for iskrem i Reitan Convenience. Han skriver i en mail til Godt at de blant annet har hentet inspirasjon fra, nettopp, New York.
– Vår erfaring er at norske kunder også liker å teste ut nye smaker og varianter, skriver Johansson.
Også i London har svart kokos-iskrem blitt solgt, da av det britiske iskremmerket Jude's. Og ifølge Timeout så den helt «episk» ut.
På spørsmål om kullet faktisk har noe å si på smaken eller om det er et PR-grep, svarer Johansson:
– Det er en veldig sterk trend for varer med kull. Noen mener kull kan ha en rensende effekt, akkurat det mener ikke vi noe om. Vi ønsket å lage en morsom frozen yogurt som var annerledes enn de tradisjonelle smakene, og vi håper at kundene vil smake. Vi har først og fremst tatt inn Black Coconut for å ha et spennende utvalg for våre kunder.
Det kan virke som at folk trekkes mot den nattsvarte isen, som kom på markedet 10. april. Siden kampanjen startet skal de ha solgt cirka dobbelt så mye yoghurtis målt mot de samme dagene i fjor.
Vibeke Thomassen er dessertkokk på Michelin-restauranten Statholdergaarden, og har tidligere fortalt at kokos er en av hennes favorittråvarer. Hun har delte meninger når hun smaker isen fredag ettermiddag.
– Den smaker overraskende friskt og godt. Kokos kan fort blir for søtt, og derfor er det viktig å bruke syre for å balansere smaken. Her er yoghurtsmaken syrlig og god til kokossmaken. Samtidig er den veldig krystallisert, noe som kan tyde på at isen inneholder for lite fett eller har blitt kjørt for lenge i ismaskinen, sier Thomassen når hun prøver den.
Hun er mer skeptisk til fargen.
– Jeg synes det er unødvendig med den svarte fargen. Kullet tilfører ikke noe smak i det hele tatt. Det eneste som skjer er at du blir helt svart i munnen, noe som ser veldig udelikat ut. Og hvis du søler en dråpe på hendene, er du omtrent nødt til å vaske deg etterpå siden fargen er så sterk. Sånn sett går det bare negativt ut over kunden at isen er svart, sier dessertkokken.
– Ville du kjøpt den igjen?
– Hvis den ikke var svart og så krystallisert - for smaken er god, sier Thomassen.
Matforsker Annechen Bahr Bugge mener at is-påfunnet er helt opplagt:
– Halvparten sier at de unngår kioskmat fordi det er usunt, da må de ha noe annet som appellerer.
Videre forklarer hun at sunnhet er på moten, men også det å overskride grenser mellom det spiselige og det uspiselige.
– Et typisk trekk ved «motemat» er at det skal være nyskapende, annerledes eller litt sjokkerende - gjerne med nye ingredienser og uvante smakskombinasjoner. Kull er absolutt fremmedartet, og det at det skal ha en rensende effekt vil også appellere til de stadig mer kostholdsbevisste unge forbrukerne, sier Bahr Bugge.
– «Limited edition» er også veldig god markedsføring, legger hun til.
I januar kunne vi for øvrig fortelle at Hennig Olsen lanserte en vegansk krone-is. Isen er vegansk, glutenfri og melkefri, og er laget på rismelk og kokosolje.