Til hovedinnhold

Denne maten kan få deg gjennom høstforkjølelsen

SPICY: Både hvitløk og ingefær har en god snert. Synes du det blir for sterkt kan du prøve en skje honning mot forkjølelsen. Foto: Annemor Larsen/VG/Scanpix
SPICY: Både hvitløk og ingefær har en god snert. Synes du det blir for sterkt kan du prøve en skje honning mot forkjølelsen. Foto: Annemor Larsen/VG/Scanpix

Kyllingsuppe, sitrusfrukter og frisk ingefær er noen av tingene som kan hjelpe deg gjennom forkjølelsen.


Vi har kommet til den tiden av året når mange kjenner forkjølelsen komme: hodet og muskler verker, nesen renner og hosteanfall får nettene til å virke altfor, altfor lange.

I tillegg til å ta det med ro, drikke mye vann og slappe av under dynen, er det noen ting du kan spise for å gi kroppen litt ekstra styrke og energi til å blir frisk igjen.

Men husk: Ta disse tipsene med en klype salt. Det viktigste er å kjenne på hva kroppen forteller deg - og å høre på hva legen din sier.

La deg inspirere av disse potensielt helsebringende godsakene:

Kyllingsuppe

Du har kanskje sett at syke og snufsete folk alltid får servert kyllingsuppe i amerikanske filmer? Det er slettes ingen dum idé: Mens vannet og saltet i suppen holder deg hydrert, kan sinket i kyllingkjøttet forkorte forkjølelsen, ifølge Dr. Oz, som har figurert en rekke ganger i mediemogulen Oprah Winfreys TV-programmer.

Appelsin og andre sitrusfrukter

KNALLFARGE: Sitrusfruktene behøves ikke å spises au naturel. Hva med å lage denne supersunne juicen med et hint av ingefær? Klikk for oppskrift. Foto: Ina Larsen/Frøken Larsens Fristelser
KNALLFARGE: Sitrusfruktene behøves ikke å spises au naturel. Hva med å lage denne supersunne juicen med et hint av ingefær? Klikk for oppskrift. Foto: Ina Larsen/Frøken Larsens Fristelser

Ikke bare smaker appelsiner og sitrusfrukter friskt og godt, det er også kjempesunt: Bare tre klementiner er nok til å dekke dagsbehovet for vitamin C med god margin. Vitamin C hjelper kroppen med opprettholde stoffskiftet og jernopptaket - og kanskje viktigst i disse influensatider: Det er bra for immunforsvaret, ifølge ernæringsbiolog Lise von Krogh.

Hvitløk

Kjerringråd mot forkjølelse og hvitløk går hånd i hånd, og den sterke lille løken har tidligere blitt brukt i folkemedisinen mot alt fra fordøyelsesbesvær til forkjølelse. Ifølge moderne alternativ medisin skal den også styrke immunforsvaret, skriver Store Norske Leksikon.

Hva med å dra den hakket lengre? Et fedd i hvert nesebor kan visstnok gjøre underverker mot begynnende snue.

Ingefær

ENKELT: Det høres kanskje rart ut, men en te laget av noen skiver frisk ingefær i kokende vann er både smakfullt og oppkvikkende. Foto: Scanpix
ENKELT: Det høres kanskje rart ut, men en te laget av noen skiver frisk ingefær i kokende vann er både smakfullt og oppkvikkende. Foto: Scanpix

Denne friske og sterke roten har lenge blitt brukt mot kvalme og magesmerter, og kan i tillegg brukes mot influensa og forkjølelser, skriver BBC.

Prøv å trekke et par skiver frisk ingefær i teen, eller legg en skive rett på tungen. Dette kan visstnok hjelpe mot sår hals, ifølge Opplysningskontoret for Frukt og Grønt.

Honning

GYLLEN: Honning er godt på yoghurt, i te og på brødskiven. Foto: Scanpix
GYLLEN: Honning er godt på yoghurt, i te og på brødskiven. Foto: Scanpix

Hva er vel bedre enn en smak av honning? Sannsynligvis å være kvitt forkjølelsen: Ifølge en undersøkelse fra 2009 kan denne søtladne godsaken forkorte en forkjølelse med to dager, skriver Daily Mail.

I undersøkelsen fikk alle de medvirkende pasientene febernedsettende, mens halvparten også fikk en dose honning hver dag. Og de honningspisende pasientene kom bedre ut av det, fortsetter den engelske avisen.

Yoghurt

Visste du at yoghurt kan være bra mot forkjølelse? Probiotika, altså yoghurtens sunne bakterieflora, har blant annet blitt koblet til sterkere immunsystemer, ifølge abcNEWS. I tillegg til at det metter og er godt, da.

Fet fisk

SUNT: Oppskriften på denne lekre laksewrap-en med avokado og aioli finner du her. Foto: Julie Ilona Balas
SUNT: Oppskriften på denne lekre laksewrap-en med avokado og aioli finner du her. Foto: Julie Ilona Balas

Norge er en fiskenasjon, og bra er det: Fet fisk inneholder nemlig masse bra stoffer, blant annet vitamin D som kan styrke kroppens immunforsvar, ifølge Godfisk.

Så sleng laksen i ovnen eller makrellen i panna, og få et bedre immunforsvar i samme slengen.

Hva er dine beste tips mot forkjølelse? Del gjerne i kommentarfeltet under!

pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Gi oss tilbakemelding

Hvordan var din opplevelse av Godt.no i dag?