Til hovedinnhold

Slik lager du sunne og gode matpakker til eksamen

BRA OG GODT: Hjemmelaget appelsinjuice inneholder vitamin C, som blant annet nøytraliserer og uskadeliggjør frie radikaler i kroppen. Foto: Ine Larsen / FrøkenLarsensFristelser.no
BRA OG GODT: Hjemmelaget appelsinjuice inneholder vitamin C, som blant annet nøytraliserer og uskadeliggjør frie radikaler i kroppen. Foto: Ine Larsen / FrøkenLarsensFristelser.no

Få den ekstra boosten du trenger under eksamen! Fra sunn laksesandwich til mettende smoothie - hold konsentrasjonen oppe med disse gode og næringsrike matpakkene. 


Eksamenstiden nærmer seg, og studenter over hele landet har nok en gang trukket inn i lesesalene for å forberede seg til eksamen. Selv om det er digg med kjeks og brus under eksamen, er det nettopp da det er ekstra viktig med en ordentlig sunn og god matpakke som gjør at energinivået holder seg jevnt.

MATENTUSIAST: - Man bør unngå å spise altfor tung og fet mat under eksamen, for da kan man ende opp med å føle seg slapp, tipser kokk, matblogger og ernæringsstudent Ine Larsen. Foto: Henriette Time
MATENTUSIAST: - Man bør unngå å spise altfor tung og fet mat under eksamen, for da kan man ende opp med å føle seg slapp, tipser kokk, matblogger og ernæringsstudent Ine Larsen. Foto: Henriette Time

Godt utfordret derfor matblogger Ine Larsen fra Frøken Larsens Fristelser til å sette sammen to deilige og næringsrike matpakker.

Oppskriftene på matpakkene finner du nederst i saken.

Larsen er utdannet kokk, og har tidligere jobbet på både norske og utenlandske restauranter. Hun holder på med en bachelor innen ernæringsfysiologi og skal selv ha eksamen i slutten av mai.

Ernæringsstudenten sier man bør holde seg unna søtsaker på den store dagen.

- Det er viktig å holde blodsukkeret stabilt for at hjernen ikke skal føles tung og sløv. Hvis man bare spiser godteri, stiger blodsukkeret veldig fort før det synker igjen. Da kan man begynne å slite med konsentrasjonen, sier hun.

Kokken sier at langsomme karbohydrater, som for eksempel grove kornprodukter, er bra for å holde blodsukkeret jevnt.

- I tillegg er det bra å spise frukt og grønnsaker. Dette inneholder fantastisk mange flotte vitaminer, som er med på å få kroppen til å fungere bedre.

Hun trekker spesielt frem vitamin D og C. Vitamin C finner man blant annet i appelsiner, mens solen er en flott vitamin D-kilde.

- Vitamin C er et viktig antioksidant, mens vitamin D er med på å holde energinivået opp, sier kokken.

Ingefær mot nervene

Larsen, som også er studentrepresentant i Norsk Forening for Ernæringsfysiologer, har et par tips for de som sliter med stress og depresjoner rundt eksamen.

- Man bør spise omega 3, som blant annet finnes i fet fisk. Sammen med vitamin C og D, er disse næringsstoffene med på å sette igang en prosess som gjør at depresjonen kan minke. Dette kan igjen gjøre det enklere å slappe av i tiden før og under eksamen.

Den matglade ernæringsstudenten tipser også om ingefærrot.

- Ingefær inneholder mange sunne oljer som roer ned magen og motvirker kvalme. På den måten har den en beroligende effekt på hele kroppen, tipser Larsen, som selv skal ha med hjemmelaget appelsin- og ingefærjuice på eksamen.

Spis og drikk nok

Larsen anbefaler studenter å begynne og spise sunt så tidlig som mulig før eksamen for at kroppen skal bygge seg opp og være på topp under eksamen.

Hun understreker at det er viktig å spise en god frokost for å få kroppen i gang, og at man må drikke nok vann. Det er også minst like viktig å spise jevnt gjennom hele dagen, gjerne hver tredje til fjerde time, for at blodsukkeret skal holde seg jevnt.

Hvis uhellet er ute, og du har forsovet deg på eksamensdagen, sier Larsen at man bør raske med seg en banan og nøtter siden de er supre energikilder.

Sjekk ut Ine Larsens to matpakkevarianter under og la deg inspirere!

Laksesandwich og hjemmelaget appelsin- og ingefærjuice

Foto: Ine Larsen
Foto: Ine Larsen

Denne supergode matpakken er stappfull av viktige næringsstoffer. Det grove brødet er med på å stabilisere blodsukkeret, mens omega 3 fra laksen hjelper på hukommelsen. Juicen inneholder både C-vitaminer, som hjelper på immunforsvaret og holder deg frisk på den store dagen, og A-vitamin, som hjelper på synet. Ingefæren virker beroligende på magen og nervene. Og for å toppe det hele, inneholder druene druesukker, som fungerer som et energikick til hjernen.

Foto: Ine Larsen
Foto: Ine Larsen
Foto: Ine Larsen
Foto: Ine Larsen

Matmuffins og blåbær- og havresmoothie

Foto: Ine Larsen
Foto: Ine Larsen

Kokk, matblogger og ernæringsstudent Ine Larsen forteller at dette er en fullstendig matpakke som inneholder næringsstoffer som vil hjelpe til med å holde kroppen og hjernen klar og i balanse.

- Denne er med på å holde blodsukkeret stabilt, og gir i tillegg en god metthetsfølelse, samt energi til kroppen og hjernen.

Foto: Ine Larsen
Foto: Ine Larsen
Foto: Ine Larsen
Foto: Ine Larsen

Vis oss din eksamensmatpakke på Instagram og merk bildet med #godtno, så plukker vi deg kanskje til siden vår.

pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Gi oss tilbakemelding

Hvordan var din opplevelse av Godt.no i dag?