I dag senkes Europas første undervannsrestaurant: Veier 1600 tonn

27. juli 2018Aktuelt
5,5 METER UNDER VANN: Slik ser arkitektfirmaet Snøhetta for seg at Europas første undervannsrestaurant vil se ut. Foto: MIR og Snøhetta
5,5 METER UNDER VANN: Slik ser arkitektfirmaet Snøhetta for seg at Europas første undervannsrestaurant vil se ut. Foto: MIR og Snøhetta
AvMalene Emilie RustadogNatalie Ngo Granum

Fredag begynte nedsenkingen av den norske restauranten Under i Lindesnes. 

– Jeg tror det er flere folk på Lindesnes enn noen gang, sier hotelldirektør Gaute Ubostad. Sammen medStig Ubostad står brødrene bak den friske satsingen ved Norges sydspiss som skal være en del av Lindesnes havhotell.

Restauranten, som det siste året har fått internasjonal oppmerksomhet, skal altså ligge delvis under vann. I spisesalen vil gjestene sitte fem og en halv meter under havoverflaten.

Torsdag natt begynte første del av prosessen. Mens fredag starter selve senkingen av restaurant Under. Dersom alt går som planlagt skal restauranten være på plass klokken 16 i dag - tre timer før opprinnelig tidsplan.

«Under» senkes i havet - veier 1600 tonn

VGTV-reporter Maja Walberg Klev, som er på stedet fredag formiddag, forteller at det er en tydelig interesse blant folket fra nærområdet. Mange har dukket opp i det fine været for å få med seg senkingen. Flere er også ute i båtene sine for å få med seg operasjonen på nært hold.

Jon Arild Vindholm har tatt turen til Båly for å følge med på dagens attraksjon, og er ikke overrasket over at det er kommet så mange folk.

– Det er ikke hver dag noe sånt skjer. Dette er noe helt nytt som jeg ikke har opplevd før. Jeg synes det er veldig spennende, sier Vindholm, som tror den nye restauranten blir positivt for Lindesnes.

Artikkelen fortsetter under bildet.

SKUELYSTNE: Det er ikke bare skyfri himmel som lokker lokalbefolkningen på bryggen på fredag. Foto: Maja Walberg Klev
SKUELYSTNE: Det er ikke bare skyfri himmel som lokker lokalbefolkningen på bryggen på fredag. Foto: Maja Walberg Klev

Reidar Svendsen er også blant dem som nyter solen på bryggen sammen med familien. De kom i 9-tiden for å få med seg senkingen av det han beskriver som en «stor kloss». Selv har han fulgt med på prosessen hele veien.

– Det er veldig spektakulært, og gøy for lokalbefolkningen å se, sier Svendsen til VGTV.

Hotelldirektør Gaute Ubostad er selv spent og har troen på at senkingen skal gå knirkefritt.

– Gjennom hele prosessen har vi hatt mange flinke folk som har sørget for at ting skal gå som planlagt. Men det er selvsagt noen småting som en bekymrer seg over, og det kan skje uforutsette situasjoner, sier han til Godt.

Bare i løpet av de to siste dagene har det vært 40 til 50 personer som konstant har jobbet med forberedelsene for å få alt på plass til senkingen.

– Det er brukt ufattelig med ressurser på oppdrift og balansepunkt, for å forberede bunnen til å kunne ta i mot konstruksjonen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

SPENTE: F.v. Steinar Husodd, Jon Arild Vindholm og Inger Torun Vindholm følger med på dagens operasjon. Foto: Maja Walberg Klev
SPENTE: F.v. Steinar Husodd, Jon Arild Vindholm og Inger Torun Vindholm følger med på dagens operasjon. Foto: Maja Walberg Klev

Tilsvarer 1600 biler

Nedsenkingsoperasjonen involverer mange mennesker og en ny type konstruksjon som aldri har vært produsert før. Arne Martinsen fra Submar Group har hatt ansvaret for de maritime operasjonene i forbindelse med senkingen av restauranten. En gjeng med dykkere har hatt som oppgave å følge med på grunnarbeidet.

– Dykkerne har gjort en kjempejobb med grunnarbeidet og klargjøringen før senkingen. De har vært våre øyne under vann. Men grunnarbeidet har også vist seg å være mer utfordrende enn forutsett, sier Martinsen.

Geologien på havbunnen var nemlig ikke som først beskrevet.

– Det var mye dypere ned til bunnen, og løs masse der restauranten først skulle senkes. Det har gjort arbeidet mer omfattende, fortsetter han.

Artikkelen fortsetter under bildet.

I BÅTER: Et titalls båter er ute i vannet for å se nedsenkingen av restaurant Under fredag formiddag. Foto: Maja Walberg Klev
I BÅTER: Et titalls båter er ute i vannet for å se nedsenkingen av restaurant Under fredag formiddag. Foto: Maja Walberg Klev

Heldigvis har det ikke vært noen skader under arbeidet.

– Undervannsarbeid er i utgangspunktet farlig, men vi har tatt forholdsregler og har ikke hatt noen skader, sier Martinsen.

– Hva er det verste som kan skje?

– Det er kritiske faser underveis. Restauranten veier 1600 tonn, noe som tilsvarer rundt 1600 biler. Denne betongklossen med armering skal flyte på vann, og bli slept på plass av taubåter. Skjer det noe med stabiliteten og vannet kommer inn i åpningen på toppen, så kan den synke.

Nesten fullbooket

Arbeidet med restauranten startet tidlig i 2018. I mars 2019 åpnes restauranten.

– I mars måned er det kun lukkede arrangementer for ulike bedrifter og begivenheter, men vi har åpnet for bordbestilling i april, mai og juni, og er nesten fullbooket.

Et par har betalt hele 160.000 kroner for å være noen av de første som får spise på restauranten. Plassen ble kjøpt under en auksjon på et veldedighetsarrangement for demensforskning i Monaco i juni. Blant gjestene var blant annet Prins Albert av Monaco, ifølge en pressemelding.

Hele prosjektet har en kostnadsramme på cirka 50 millioner kroner, men da er ikke egeninnsatsen iberegnet, skrev Horecanytt i fjor.

Publisert: 27.07.2018 kl. 11:41
Oppdatert: 27.07.2018 kl. 16:45


pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Vet du ikke hva du vil lage?

Prøv middagsruletten

Kast mindre mat.

Bruk det du har

Hvordan var din opplevelse i dag?