Vegetartrenden fortsetter å øke: Nå hiver flere produsenter seg på
Flere og flere velger kjøttfrie alternativer i matbutikken. Ifølge Meny er det ingen varegrupper som vokser så kraftig som vegetarproduktene.
Tidligere denne uken meldte NTB om at ord som «vegetar», «vegan», «plantebasert» og «bærekraft» beskriver trendene for de nye matproduktene som snart når butikkhyllene.
Også den ferske EAT-Lancet-rapporten, som ble presentert i forrige uke, slo fast at vi globalt må redusere inntaket av rødt kjøtt med 50 prosent for å sikre sunn mat til jordens økende befolkning.
Skal vi tro de største dagligvarekjedene er nordmenn på god vei til å redusere kjøttinntaket allerede: Både Kiwi, Meny, Rema 1000 og Coop viser til økninger i salget av nettopp vegetarprodukter i butikkene sine. Og nå kaster også TINE seg på ballen.
Årets første produktnyheter fra meierigiganten, markedsført under navnet TINE VGTR, består blant annet av kjøttfrie alternativer til hamburger, kjøttboller og kjøttdeig.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Coop lanserte også sin egen kjøttfrie merkevare i 2016, Coop Vegetardag. Kommunikasjonsrådgiver i Coop, Silje Verlo Alisøy, forteller til Godt at produktene har vært en stor suksess for kjeden.
– I 2018 solgte vi 43 prosent mer av disse produktene enn vi gjorde i 2017. Vi opplever at kundene våre etterspør spesielt hverdagsprodukter, som diverse pålegg og middagsprodukter. Veganske produkter er også i vinden, og etterspørres i stadig større grad.
Også Coop lanserer ytterligere vegetarprodukter i år: Vegansk «kjøttdeig», vegetarchunks (noe som minner om kyllingbiter) og vegansk potetsalat.
Kommunikasjonssjef i Meny, Nina Horn Hynne, forteller til Godt at ingen varegruppe vokser så kraftig som vegetar i 2018. På nasjonalt nivå så butikkjeden en økning på snaue 50 prosent i salg av vegetariske fersk- og tørrvarer.
– Ser vi på ferskvare isolert, har vi en økning på snaue 86 prosent i 2018 sammenlignet med 2017, sier hun.
Hun legger til at enkelte butikker, som Meny Ringnes Park i Oslo, til og med har hatt en dobling av salget av vegetarprodukter.
– Vi satser på vegetar, og har nå cirka 220 produkter i kategorien. I tillegg kommer jo bønner, linser, frukt og grønt.
Også Kiwi og Rema 1000 har merket stor økning i salget av vegetarprodukter. Kommmunikasjonssjef Frederik Jahr i Rema 1000 forteller at det er tydelig at vegetarmat faller i smak hos kundene deres.
– Bare det siste året har vi hatt en vekst på over 20 prosent på frossen vegetar. Også våre ferdigkuttede grønnsaker selger godt om dagen. Her har vi god vekst mot fjoråret, sier han.
Kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi sier imidlertid at selv om veksten innen vegetarkategorien er stor, er andelen av det totale salget fortsatt veldig lav:
– Generelt kan vi si at vi merker størst etterspørsel etter vegetarprodukter i bynære strøk og i nærheten av studiesteder. Aller størst er etterspørselen i butikkene i Oslo sentrum, sier hun.
Hun sier videre at det er vanskelig å anslå vegetarmarkedet totalt sett, fordi mange kjøttfrie produkter markedsføres utenfor «vegetarfanen».
– Men av fryste vegetarprodukter økte vi salget med rundt 10 prosent i fjor. Og vi har solgt rundt 30 prosent mer vegetarboller fra Vivera de to første ukene i år, sammenlignet med de samme ukene i fjor, forteller hun.