Til hovedinnhold

Kræsj pink kommer tilbake

COMEBACK: Diplom-Is har fått ny iskremmaskin, som gjør at de kan produsere den gamle favoritten igjen. Foto: Jonas Thorstensen
COMEBACK: Diplom-Is har fått ny iskremmaskin, som gjør at de kan produsere den gamle favoritten igjen. Foto: Jonas Thorstensen

Den etterspurte isen er på vei tilbake til iskremdisken.


Den fargespreke isen med en gul tyggegummi som pinne har av flere vært dypt savnet i mange år. Nå bekrefter Diplom-Is til Godt at den kommer tilbake i februar.

Kræsj pink ble første gang lansert i 1986, og var på markedet fram til 2012. Så forsvant den folkekjære isen. Diplom-is forklarer at grunnen til at den ble tatt ut av norske iskremdisker var at de ikke hadde en egnet maskin til å produsere isen lenger.

I 2019 investerte de i en splitter ny iskremmaskin som gjør det mulig å produsere den gamle favoritten med smak av ananas og drue og sjokoladetupp.

– Grunnen til at den er tilbake er først og fremst fordi folk ønsker det. Det har vært stor engasjement, og det har vi hørt på. Samtidig har investeringen i ny maskin ført til at vi faktisk kan få det til, sier Anne Borgen Sturød, marketing- og produktutviklingsdirektør i Diplom-Is.

Hun forteller at Kræsj pink er her for å bli.

– Det er ikke «limited edition». Den er her for å bli, så lenge folk vil ha den og kjøper den.

Saftisen skal være helt lik som sist den var på markedet, og det er brukt samme oppskrift som før.

KRYPTISK: Diplom-Is har hengt opp reklameplakater som hinter til at Kræsj pink er tilbake. Her fra foran Jernbanetorget i Oslo. Foto: Ingeborg Aspeli
KRYPTISK: Diplom-Is har hengt opp reklameplakater som hinter til at Kræsj pink er tilbake. Her fra foran Jernbanetorget i Oslo. Foto: Ingeborg Aspeli

De siste dagene har det hengt reklameplakater rundt om i Oslo sentrum, hvor Diplom-Is har hintet til at den søte og fruktige isen er tilbake. På plakatene står det: «De som vet, de vet» og datoen 17.02.20. Bilder av plakaten har også blitt delt flittig på sosiale medier, hvor mange har vist begeistring for at den friske favoritten gjør comeback.

– Ja, det er reklame for Kræsj pink. «De som vet, de vet» menes med at den som kjenner isen, ser at det er den, sier Borgen Sturød.

– Drømmen går i oppfyllelse

GAMLE KLASSIKERE: I 1996 kostet Kræsj pink 8 kroner. Foto: Diplom-Is
GAMLE KLASSIKERE: I 1996 kostet Kræsj pink 8 kroner. Foto: Diplom-Is

I fjor sommer skrev Godt artikkelen «Dette er ispinne vi savner», hvor Diplom-Is fortalte at Kræsj pink har vært selskapets mest etterspurte is. De sa også at var mulighet for at den kunne gjøre et comeback, og at de testet interessen ved å tilby smaken i kuleis-form i isbarer.

VG har tidligere skrevet om at stor oppslutning i Facebook-grupper har ført til relanseringer av flere gamle produkter, som Bugg og Pære-is.

En egen Facebook-gruppe som heter «Vi som ønsker Kræsj pink tilbake i butikken» har over 24.000 følgere og likes.

– Det er selvsagt utrolig kjekt! Inspirasjonen til å starte siden fikk jeg da Pære-isen kom tilbake, men jeg hadde egentlig aldri trodd det var mulig å få Kræsj pink tilbake. Men det ser ut til drømmen går i oppfyllelse, sier initiativtager til Facebook-gruppen, Solveig Djupegot, til Godt.

Godt har vært i kontakt med Hennig-Olsen som forteller at de også har planer om å bringe tilbake en gammel iskremfavoritt, men at de foreløpig ikke vil si hvilken det gjelder.

Forbrukermakt

Dette er ikke første gang isprodusentene gjør virkelighet av etterspurte produkter. I 2018 la Hennig-Olsen ut en aprilsnarr på sine Facebook-sider om at de skulle produsere svart lakris-Soft Shake med gullflak. Innlegget gikk viralt, og førte til at isen faktisk ble lansert og solgt i en begrenset periode.

Tidligere samme år kom det en vegansk kroneis i butikkene etter at isprodusenten så en økende interesse for og etterspørsel etter veganske og allergivennlige produkter.

pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Gi oss tilbakemelding

Hvordan var din opplevelse av Godt.no i dag?