IKEA planlegger nye vegetarprodukter
Håper blant annet å sette alger og tang på menyen.
I 2014 ble det kjent at IKEA planla svenske kjøttboller uten kjøtt, altså vegetarboller. Nå har den svenske interiørgiganten begynt å utforske det de omtaler som «fremtidens proteiner», nemlig ikke-animalske proteiner som sopp-protein, egg-protein - og tang.
– Det første vi jobber med i varehusene våre verden over er et alternativ protein til kjøtt, som kalles Midori – laget av planteproteiner som havre og gule erter. For eksempel selger vi lasagne lagd med Midori i alle varehus i Sverige. Tyskland kommer til å lansere to nye retter med planteproteiner i mai, sier Tor Morten Myrseth, IKEA Food manager i Norge.
I Norge jobbes det spesifikt med å se på alternativer som - nettopp - sopp-protein, egg-protein og alger fra sjøen.
– Alger og tang-produkter kan brukes til flere ulike retter. For eksempel kan ulike typer tang egne seg godt i pastaretter og sammen med sjømat og fisk. Alger kan også erstatte kjøtt i hamburger, brukes som topping til lasagne, pizza. Dette er under test-stadiet og vurderes for fremtiden, sier Myrseth.
Sikter mot 2019
Det jobbes nå med å finne ut hvordan sopp- og eggprotein skal brukes.
– Vi ser at både sopp- og eggproteiner er mer og mer brukt som alternativ til kjøtt. Sopp-protein kan være eksempelvis være Quorn. Vi har testet dette over tid i alle Co-worker restauranter og vi ser også på muligheter for å tilby dette til gjester i restaurantene på sikt, sier FOOD manager Myrseth.
– Når kan det tenkes at dette kommer på menyen i Norge?
– Det er vanskelig å si et nøyaktig tidspunkt da vi jobber med utvikling og mot leverandører. Vi håper å kunne tilby nyheter innen denne retningen på menyen i 2019.
– Tror dere vegetaralternativer kan slå an like mye som de svenske kjøttbollene?
– Vi ser en økende trend mot vegetar-alternativer og dagens vegetar-retter på IKEA øker stadig. Kjøttbollen vil nok alltid være et IKEA-ikon, men vi har stor tro på at vegetar- og bærekraftalternativer vil foretrekkes av en stadig større andel av våre gjester, sier Myrseth, som kan fortelle at vegetarbollene nå står for 20 prosent av alt «kjøttbolle»-salget.
Matforsker Annechen Bahr Bugge sa i et intervju med Godt tidligere i år at en ser en økende interesse for vegansk og vegetarisk mat.
– Det er et stort søkelys på både helse, miljø og etikk når det gjelder matvalgene vi tar. Forbrukeren er derfor veldig bevisstgjort og opptatt av at matvanene deres ikke skal ha negative konsekvenser. Folk går ikke nødvendigvis over til et rent vegetarisk eller vegansk kosthold, men det er tydelig at folk prøver å redusere kjøttforbruket. Med det sagt er det fortsatt et høyt kjøttforbruk i Norge, sa Bahr Bugge til Godt da.
Dommedagshermetikk
IKEA er for øvrig ikke den eneste kjeden som har fått oppmerksomhet den siste tiden. Tidligere denne måneden fikk den amerikanske kjeden Costco oppmerksomhet for sitt sett med «dommedagshermetikk».
Settet består av hele 600 bokser hermetikk med 36.000 porsjoner mat. Settet skal holde til en familie på fire i ett år, og koster intet mindre enn 46.400 kroner. Ifølge Costcos ledelse har lignende sett vært tilgjengelig i ti år allerede.
Publisert: 23.03.2018 kl. 15:21
Lag deg en gratis konto