Til hovedinnhold

Godt nå: Dette bør du spise i september

HØSTMAT: Rødbeter er blant høstens beste råvarer i Norge. Kun fantasien setter grenser for hva du kan lage med råvarene. Her er Lise Finckenhagens rødbetburger. Foto: Sara Johannessen / VG
HØSTMAT: Rødbeter er blant høstens beste råvarer i Norge. Kun fantasien setter grenser for hva du kan lage med råvarene. Her er Lise Finckenhagens rødbetburger. Foto: Sara Johannessen / VG

Nå på høsten er mange frukter og grønnsaker på sitt aller beste her i Norge.


Tyttebær

Utover høsten flommer det over av ville tyttebær i Norge. De røde, syrlige bærene er proppfulle av antioksidanter og inneholder masse kostfiber, noe som er svært for fordøyelsen. De inneholder også benzosyre, som gjør at de har svært lang holdbarhet. Tyttebær er populært i det norske kjøkken, spesielt rørte, sammen med kjøttkaker, lam og viltkjøtt. Bærene egner seg godt til frysing.

Grønnkål

Grønnkål er tilgjengelig fra juni til januar. Det er en robust bladgrønnsak, som er i familie med brokkoli, rosenkål, blomkål og vanlig kål. Grønnkålen blir betegnet som supermat, er proppfull av næringsstoffer som proteiner, beta-karoten, vitamin E, C og B6, kopper, kostfiber, folat, kalsium og kalium. Grønnsaken er faktisk noe av det sunneste du kan spise. Den kan spises rå eller varmebehandlet.

Rødbete

Rødbeter stammer fra strandbeten som vokser vilt langs kysten i Europa. Den kan være flatrund, rund, oval eller sylindrisk, men det er den runde vi ser mest av i butikkene i Norge. Grønnsaken inneholder to naturlige fargestoffer, betacyanin og betanin. Disse fargestoffene gir en kraftig antioksidanteffekt i kroppen. Rødbeter øker også oksygeninntaket, er magert og er en god kilde for fosfor, kalsium og jern. Du kjenner den kanskje best syltet, men den kan også for eksempel kokes eller bakes.

Gresskar

Gresskar assosieres kanskje først og fremst med Halloween for mange, men gresskaret har mange gode bruksområder i mat. Den kan kokes, syltes, steker, dampes, wokes og brukes i bakst. Fruktkjøttet er perfekt som paifyll, i suppe eller ovnsbakt sammen med rotgrønnsaker. Gresskar har lavt fett og energi-innhold, og et høyt innhold av beta-karoten og kostfiber. Den er også en god kilde til protein og kalium. Dersom gresskaret er helt kan det lagres i månedsvis, på grunn av det tykke skallet.

Epler

Epler finnes i ulike farger, størrelser og smaker - faktisk er det ukjent hvor mange varianter som finnes. Frukten er allsidig og kan brukes i blant annet desserter, salater, til ost og i paier. Den kan juices, stekes, bakes, moses eller spises akkurat som den er. Eplet har et høyt kostfiberinnhold og inneholder vitamin C. I Norge er vi heldige å ha flust av epletrær, så kom deg ut i hagen eller til naboens hage for å høste den saftige frukten.

Kilder: matprat.no, frukt.no, bama.no

pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Gi oss tilbakemelding

Hvordan var din opplevelse av Godt.no i dag?