Til hovedinnhold

Matmogulen Donna Hay: – Stolt av det vi har oppnådd

MER PÅ FARTEN: Donna Hay ser frem til å utforske nye prosjekter nå som hun har lagt ned magasinet som bærer hennes navn. Foto: Hugh Stewart
MER PÅ FARTEN: Donna Hay ser frem til å utforske nye prosjekter nå som hun har lagt ned magasinet som bærer hennes navn. Foto: Hugh Stewart

I juli ga australske Donna Hay ut sin hundrede og siste utgave av sitt verdensomspennende matmagasin. Nå gleder hun seg til neste steg. Men først skal julen feires.


– Jeg elsker smaken av jul. Jeg får ikke nok!

Donna Hay har kommet hjem fra en promoturné i Europa for sin nye kokebok, «Modern Baking» og har presset inn litt tid i et tidsskjema som har vært hektisk – lenge.

Da hun var 19 år gammel startet hun som matskribent og -stylist, og allerede som 25-åring ble hun Marie Claires matredaktør.

– Det var en fantastisk mulighet som startet karrieren min, men det var ikke glamorøst! Jeg brukte flere år på å forstå hvordan jeg kunne få mat til å se bra ut, fra å hindre en ert fra å bli rynkete til å «fluffe opp» iskrem i en isbil så lenge at nesen min frøs til is. De små utfordringene der ga meg disiplinen jeg trengte for å fortsette og lansere mitt eget magasin.

Stor internasjonal suksess

I 2001 lanserte hun første utgave av donna hay magazine: Matmagasinet kjent for sine rene og delikate covre, og overkommelige oppskrifter.

– Jeg var livredd ved tanken på å skape et magasin med navnet mitt på coveret, men jeg visste samtidig at det var en drøm som kom i oppfyllelse, sier hun.

– Da vi hadde sendt første utgave til trykken, var den største utfordringen av vi innså at vi måtte gjøre alt på nytt til neste nummer!

Artikkelen fortsetter under bildet.

JULEFEST: Du finner Hays oppskrift på julekake med deilige krydre lenger ned i saken. Foto: Donna Hay Magazine
JULEFEST: Du finner Hays oppskrift på julekake med deilige krydre lenger ned i saken. Foto: Donna Hay Magazine

Hun trekker fram at matstyling på nittitallet ofte var sterkt lyssatt og formelt stylet, med masse servietter og blomster.

– Jeg var fast bestemt på å skrelle det vekk, å samle enkelheten og friskheten av maten vi fotograferte.

Samme år publiserte New York Times en artikkel med tittelen «Look out, Martha Stewart: A rival from Down Under», der de hevdet at Hay skulle løse det faktum at folk stadig ble mer interesserte i mat – samtidig som de hadde mindre tid til å faktisk lage maten.

«[Dette] er grunnen til at hun, i den ærverdige alderen av 31, har blitt en av verdens bestselgende kokebokforfattere, en favoritt i Storbritannia, Canada og hennes hjemland Australia,» skrev New York Times.

I dag har hun gitt ut over 26 kokebøker og solgt over seks millioner verden over. Hun har hatt både TV-program og TV-spesialer, og skal nå gi ut nok en kokebok som lanseres samtidig verden over.

Lærte av bestemoren og moren

Julen i Australia er alltid på sommeren i barnas skoleferie, forteller matmogulen.

– Så vi starter alltid Christmas Day (første juledag journ.anm.) med en forfriskende svømmetur på stranden, før jeg og mine to sønner drar hjemover for å starte på julelunsjen før resten av familien kommer. Det er en veldig uformell og avslappet dag.

Hvert år serveres en form for sjømat, og en stor glasert skinke.

– Det er veldig typisk australsk, sier hun.

Artikkelen fortsetter under bildet.

MOGUL: Donna Hay har gitt ut 26 kokebøker og solgt over seks millioner verden over. Hun har hatt både TV-program og TV-spesialer, og skal nå gi ut nok en kokebok som lanseres samtidig verden over. Foto: William Meppem
MOGUL: Donna Hay har gitt ut 26 kokebøker og solgt over seks millioner verden over. Hun har hatt både TV-program og TV-spesialer, og skal nå gi ut nok en kokebok som lanseres samtidig verden over. Foto: William Meppem

Sammen med det serveres minst to eller tre skikkelig «freshe» salater, og en «showstopper» av en potetrett. Etterfulgt av desserter, mange desserter.

Pavlova er en av mine ultimate favoritter, og jeg elsker å gi den en ekstra spesiell vri til jul. Som å flette den til en krans og toppe den med friske bær, eller å bruke de himmelske marengsfoldene til å lage noe ordentlig spektakulært, som en baked Alaska (iskake med marengs, journ.anm.).

Julelunsjen har hun laget så lenge hun kan huske.

– Jeg tror seriøst at jeg kanskje var 13 år da jeg startet. Julen handler helt og holdent om tradisjon i familien, og min bestemors Christmas pudding var alltid et midtpunkt i samlingene våre. Det er et minne jeg verdsetter. Så jeg lager den hvert år, akkurat slik hun lærte meg det.

Bestemoren var en av grunnene til at Hay startet med mat. Besteforeldrene hadde en frodig grønnsakshage som var omringet av frukttrær da hun vokste opp, og bestemoren var glad i å bake.

– Hun festet et forkle rundt den lille midjen min og lot meg hjelpe henne på kjøkkenet. Hun lærte meg sine hemmelige oppskrifter på kaker, kjeks og puddinger. Når jeg nå ser tilbake, var det for det meste hennes innflytelse som førte meg dit jeg er i dag.

Moren arbeidet skift som sykepleier, og lærte henne at ikke alle var interesserte i å bruke masse tid på kjøkkenet, forteller hun.

– Så hun er faktisk like viktig i å forme oppskriftene jeg lager.

Ferdig med kritikk

Hays enkle oppskrifter har ikke alltid blitt tatt godt imot. I New York Times ble det trukket fram at kokker satte spørsmålstegn ved kunnskapen hennes siden hun hverken var kokk, eller hadde jobbet på en restaurant, og manglet formell utdannelse.

I 2015 skrev australske News.com at hun tidligere ble påvirket av kritikken og de negative tingene som ble skrevet om henne. Det har hun sluttet med.

– Jeg er eldre og visere, og med det kommer modenheten og selvsikkerheten som kreves for å forstå at det ikke har noe å si hva de folkene mener. Det vil alltid være noen som prøver å finne noe feil i det du gjør. Jeg foretrekker å fokusere på å overraske og glede, og å gjøre det beste jeg kan.

På spørsmål om hvordan det er å være navnet bak en såpass stor merkevare, nøler hun.

– Jeg tenker ikke på det på den måten. Jeg føler jeg er akkurat som alle andre. Men hvis jeg har lært noe, er det å stole på instinktene dine og å være ærlig med deg selv. Hvis du holder deg til det, vil du på naturlig vis bygge en merkevare som har integritet og autentisitet, selv om det kanskje er vanskeligere.

Artikkelen fortsetter under bildet.

JULEKONFEKT: Hva med å prøve trøfler med smak av polkastang denne julen? Foto: Donna Hay Magazine
JULEKONFEKT: Hva med å prøve trøfler med smak av polkastang denne julen? Foto: Donna Hay Magazine

Aldri vært mer spennende

I juli ble den hundrede, og siste, utgaven av donna hay magazine gitt ut. Coveret var, i ekte Donna Hay-stil, minimalistisk og elegant: Et nærbilde av myk pisket krem, og et grått hundretall i midten. Hun omtaler det hele som «bittersøtt».

– Jeg ville at det skulle være episk, at det skulle oppsummere alt vi hadde bygget og at det skulle feire det beste av det beste av magasinet. Så det var fabelaktig og fantastisk, men litt trist på samme tid.

Nå gleder hun seg til det neste steget.

– Jeg er veldig stolt av det vi har oppnådd. Jeg ser fram til å ha mer tid til å reise, og til å ha muligheten til å utforske nye muligheter og kreative prosjekter.

Hay sier folks forhold til mat har endret seg. Akkurat slik stilen på matfoto har endret seg fra formelt til et fokus på det enkle og «freshe», har måten vi lager mat på og spiser på endret seg på samme måte.

– Vi er mye mer bevisste helsefordelene til mat, og vi har mye større tilgang til forskjellige typer råvarer. Hvis du da legger til den fantastiske kulturelle smeltedigelen av internasjonal innflytelse og smak, så har mat aldri vært mer spennende.

Her finner du Donna Hays oppskrifter på julebakst:

pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Gi oss tilbakemelding

Hvordan var din opplevelse av Godt.no i dag?