Isen SjokoKirsj gjør comeback etter 13 år
Etter at Kræsj Pink dukket opp igjen i iskremdisken i fjor, satser både Hennig-Olsen og Diplom-Is på retroklassikere i år.
På Facebook har litt under 3.000 personer engasjert seg i gruppen «Vi som vil ha tilbake Sjoko Kirsj», og nå har de fått ønsket sitt oppfylt.
Klassikeren SjokoKirsj er tilbake i butikk, etter å ha vært ute av produksjon siden 2008. Men den kommer i ny drakt.
– Grunnen til at vi har tatt den tilbake, er at det er det mest etterspurte nostalgiske produktet vi har. Vi tester nå å ha den på pinne og ikke i beger, sier merkevaresjef Anders Hennig-Olsen til Godt.no.
Siden isen ble lansert i butikk 3. mai, har flere allerede rukket å smake på klassikeren. Én av dem er Kristian Torsæter, som er medlem av Facebook-gruppen.
– Kirsebær-smaken var nostalgisk! Satt som et skudd. Men savner fortsatt følelsen av å spise den ut av begeret og vippe ut sjokoladen med skjeen, sier Torsæter til Godt.
– Er dette en is du pleide å kjøpe før den ble tatt ut av produksjon?
– Uten tvil, noen hadde lørdagsgodt mens jeg kjøpte SjokoKirsj.
Begrenset opplag
Isen er ifølge Hennig-Olsen en limited edition. De har bare laget ett opplag med is i første omgang, og den er bare tilgjengelig i utvalgte kiosker.
– Pinneisen har slått an hittil, så det kan hende at den består, sier Hennig-Olsen.
Han utelukker ikke at favoritten kommer tilbake i sin kjente form etter hvert.
– På sikt er ikke det usannsynlig. Vi har ikke det begeret per i dag, men vi jobber med å få det tilbake.
Klassiker-comeback
Det er ikke bare Hennig-Olsen som har tatt en titt i arkivet denne våren. Diplom-is relanserer også en klassiker fra 90-tallet. «Drillo-isen» er tilbake, helt lik som da den ble trukket fra markedet.
Denne åttetallsformede isen har allerede blitt relansert én gang tidligere, i 2009, uten stor suksess. Opprinnelig ble den solgt mellom 1994 og 1998.
I fjor relanserte Diplom-Is også «Kræsj Pink», til stor jubel fra mange. Ananas- og drueisen med tyggispinne var opprinnelig tilgjengelig mellom 1986 og 2012, og produsenten opplyste ved relanseringen at isen vil bli værende i sortimentet så «så lenge folk vil ha den og kjøper den».
– Nostalgien som følger iskrem-klassikerne er stor, og vi tror folk er klare for enda en klassiker. Denne gangen Drillo-isen, slik alle husker den, sa markedsdirektør Anne Borgen Sturød til bransjebladet Convenience om relanseringen av Drillo-isen tidligere i år.
Publisert: 06.05.2021 kl. 20:21
Oppdatert: 11.05.2021 kl. 14:16
Lag deg en gratis konto