Til hovedinnhold

TINE hiver seg på plantebasert trend

7. september 2018Aktuelt
PLANTEBASERT: Gryr-serien er Sunnivas nye plantebaserte alternativ. Foto: Mimmi Granli Jensen/TINE
PLANTEBASERT: Gryr-serien er Sunnivas nye plantebaserte alternativ. Foto: Mimmi Granli Jensen/TINE
AvNatalie Ngo GranumogCarina Hunshamar

Matforsker Annechen Bahr Bugge stiller seg positiv til utviklingen.

Plantebasert har vært en av de største restauranttrendene de siste årene, ifølge Aperitif-redaktør Aase E. Jacobsen. Butikkene merker også en større etterspørsel etter plantebaserte mat- og drikkeprodukter – noe produsentene ser ut til å plukke opp: Coca-Cola lanserte i våres plantebasert drikke for første gang i Norge.

Også TINE kaster seg på trenden og lanserer nå Sunnivas nye satsing på plantebaserte produkter. Kommunikasjonsrådgiver i TINE Mimmi Granli Jensen mener det er en naturlig utvikling.

– TINE har fulgt nøye med på forbrukertrendene som tilsier at folk velger mer plantebasert. Vi ønsker å være et selskap som leverer til alle forbrukere og ser på plantebaserte produkter om en naturlig utvikling og en naturlig måte å bredde Sunnivas portefølje på, sier Granli Jensen til Godt.

De første produktene i Gryr-serien er et plantebasert alternativ til kremfløte og matfløte, og en iskaffe med havredrikk. Førstnevnte er basert på herdet kokos- og rapsolje og skal være det første plantebaserte matlagingsproduktet i Norge som kan brukes både til varmretter og krempisking, står det i pressemeldingen.

Kan styrke norsk landbruk

TINEs ambisjoner er at Gryr-serien skal produseres på norsk havre. Det mener kommunikasjonssjef i Norges Bondelag Lise Boeck Jakobsen er viktig.

Artikkelen fortsetter under bildet.

NORSK RÅVARE: Det er TINEs ambisjoner å produsere på norsk havre. Foto: Espen Braata/VG
NORSK RÅVARE: Det er TINEs ambisjoner å produsere på norsk havre. Foto: Espen Braata/VG

– Det å se på nye produkter som forbrukere er opptatt av og som kan lages av norske råvarer er også noe vi er opptatt av, sier hun og fortsetter:

– Vi ser at melk fortsatt er kjerneproduktet til TINE, men det at de velger å lansere nye produkter som det er etterspørsel av, kan være med på å styrke landbruket og en merkevare som bøndene er medeier av. Overskuddet til TINE går tilbake til bonden.

Granli Jensen kan ikke si noe foreløpig om TINE har planer om å lansere et plantebasert alternativ til melk.

MATFORSKER: Forsker Annechen Bahr Bugge hos Statens Institutt for Forbruksforskning (SIFO) Foto: Robert S. Eik
MATFORSKER: Forsker Annechen Bahr Bugge hos Statens Institutt for Forbruksforskning (SIFO) Foto: Robert S. Eik

Matforsker Annechen Bahr Bugge er svært positiv til utviklingen.

– Dersom man produserer plantebaserte alternativer laget på norske råvarer som for eksempel havre, er dette en kjempemulighet til å utvide sortimentet av norske landbruksvarer. Samtidig gir det enda flere markedsmuligheter og er et godt norsk alternativ for utenlandske soya- og kokosbaserte produkter, sier Bahr Bugge til Godt.

Nedgang i melkeforbruket

Hun er ikke overrasket over at det nettopp er TINE som velger å satse melkefritt.

– TINE har hele tiden vært veldig innovative med å komme med nye drikkeprodukter og dette er helt i tråd med den trenden vi ser, med at flere ønsker å spise mer plantebasert.

Matforskeren forteller at forbruket av melkeprodukter har gått jevnt nedover i mange år, samtidig som bruken av plantebaserte produkter har økt.

– Det betyr ikke nødvendigvis at flere er vegetarianere, men det er flere som ønsker å bytte ut animalsk protein med planteprotein. Samtidig er det en økende andel som mener de er intolerante mot melk, og nesten alle knytter det mot kumelk.

Konkurrerer gjerne

Q-SJEF: Direktør Bent Myrdahl i Q-meieriene. Her fotografert på Klepp på Jæren i forbindelse med bygging av Skyr-varden i 2013. Foto: Ole Kristian Strøm/VG
Q-SJEF: Direktør Bent Myrdahl i Q-meieriene. Her fotografert på Klepp på Jæren i forbindelse med bygging av Skyr-varden i 2013. Foto: Ole Kristian Strøm/VG

Konkurrenten Q-meieriene har selv valgt å produsere plantebaserte alternativer i Finland gjennom svenske Planti, som er en del av Kavli-konsernet. Produktene de har tilgjengelige i sortimentet er havredrikker, yoghurter og en erstatning til kremfløte.

– Det er spennende med den nye satsingen til TINE, da har vi noen å konkurrere mot. Konkurranse er bare bra, sier administrerende direktør i Q-meieriene, Bent Myrdahl, til Godt og fortsetter:

– I dag er det blitt et krav fra forbrukerne å ha valget mellom melkefrie og melkeprodukter. Vi har så vidt startet med å lansere plantebaserte alternativer, men det er et tydelig vekstområde som vi gjerne konkurrerer med Tine mot.

Så sent som i mai sa Q-sjefen til DN at de har systematisk blitt kopiert av TINE siden 2003. Navnet på den nye Sunniva-serien, Gryr, har Myrdahl imidlertid ikke rukket å vurdere om minner litt om Skyr, men han håper at TINE ikke har latt seg inspirere.

– For forbrukerens skyld er vi opptatt av at det er størst mulig forskjell mellom TINE og Q, hverken på navn eller produkt er det noe poeng i å kopiere hverandre, sier Myrdahl.

Publisert: 07.09.2018 kl. 15:51


pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Vet du ikke hva du vil lage?

Prøv middagsruletten

Kast mindre mat.

Bruk det du har

Hvordan var din opplevelse i dag?