Til hovedinnhold

Åtte mettende, kjøttfrie middager kroppen vil takke deg for

GRØNT ER SKJØNT: Grønnsakspai er en av mange veggis-retter som kan gjøre din hverdag litt sunnere. Foto: Meny
GRØNT ER SKJØNT: Grønnsakspai er en av mange veggis-retter som kan gjøre din hverdag litt sunnere. Foto: Meny

Å kutte ned på kjøttbruken kan være en kulinarisk opptur. Her er våre favoritter og noen råd fra en ekspert på kjøttfri middager.

Å kutte ned på kjøttspisingen er både en mattrend, og noe helsedirektoratet anbefaler. Disse sunne og enkle veggis-oppskriftene kan du spise deg god og mett med samvittigheten i behold.

Nederst i saken finner du åtte gode middagstips.

Matbloggeren Maj-Brit Aagaard, som har gitt ut boken «Kjøttfri mandag», deler sine beste tips for hvordan man enkelt kan få en grønnere hverdag.

Tenk enkelt

Første bud: Ikke overdriv når du først skal teste ut vegetarmåltider.

- Du trenger ikke å plutselig begynne med tofu og råvarer som du ikke klarer å uttale navnet på. Bakt potet eller en pasta med grønnsaker, urter, hvitløk og fløte- eller tomatsaus er også vegetarmat. Klarer du å planlegge en ukemeny, legger du enkelt inn én eller flere kjøttfrie dager sier Maj-Britt til Godt.

Ved bruk av godt krydder og smaksrike ingredienser balansert med syre og salt vil de fleste veggis-måltider bli en fest.

- Hvordan får man med seg hele familien på veggislivet et par ganger i uken?

EKSPERT: Den tidligere vinneren av «MasterChef» Maj-Brit Aagaard oppfordrer Godts lesere til å bygge opp måltidet rundt karbohydrater og stivelse, og proteiner som bønner, linser og egg.
EKSPERT: Den tidligere vinneren av «MasterChef» Maj-Brit Aagaard oppfordrer Godts lesere til å bygge opp måltidet rundt karbohydrater og stivelse, og proteiner som bønner, linser og egg.

- Jeg vet om folk som kjører kjøttfrie dager uten at de andre rundt bordet tenker over det. Hvis du ikke annonserer det med en hevet pekefinger, men fokuserer på å lage noe knallgodt uten kjøtt, så vinner du flere sjeler enn å predike at «nå skal det jammen bli andre boller her, matsvin!» Ta med barna på matlagingen og bruk smaker som du vet er populære. Spaghetti er ofte en familiefavoritt, det samme er indiske smaker og bakt potet eller søtpotet, sier Maj-Britt.

- Mange menn har en oppfatning om at vegetarmat ikke metter, eller er «skikkelig» middag uten kjøtt. Hva sier man til dem?

- Blir ikke menn mette hvis man fjerner baconet i paien eller pølsa på pizzaen den ene dagen i uka? Jeg tror de blir det. Bakt søtpotet eller potet metter like mye uten sprøstekt bacon på toppen, også er det snakk om å innføre én eller to dager i uka med noe annet enn kjøtt, det er vel overkommelig. Husk at SMAK alltid er viktigst når du lager mat, uansett. Bruk krydder, balanser med syre og salt, hvitløk, løk. Og lag rause porsjoner.

- Til sist, hva slags kjøttfrie middager lager du helst selv?

- Jeg er veldig glad i pasta. Og potet, både søtpotet og vanlig. Risotto er jeg glad i, og kikerter, gjerne i indiske gryter med masse krydder, chutney, nanbrød og raita ved siden av. Salat spiser jeg som regel som tilbehør, men så og si aldri som et eget måltid med mindre det er sommer og veldig, veldig varmt ute.

Vi i Godt-redaksjonen sier i alle fall ikke nei til en god veggis-middag - her er noen av våre beste oppskrifter:

1. Høsten er suppeårstid nummer én, og denne deilige grønnsakssuppen varmer godt på mørke kvelder. Potetene gir også suppen fylde.

2. Den italiensk klassikeren er et fantastisk middagsprodukt som kan varieres i alle tenkelige varianter, med forskjellige råvarer. Denne retten er høstinspirert og inneholder sopp.

3. Den franske gryteretteten rataoullie har i denne oppskriften fått en marokkansk vri. Retten er ferdig på under 30 minutter og passer perfekt inn i en hektisk hverdag.

4. Pai og quicher er sikre kort på middagsbordet. Denne med brokkoli, squash og vårløk kan pimpes opp med mer ost og annen topping om ønskelig.

5. Bakt tomatsuppe med mozzarella er blant Lise Finckenhagens beste suppeoppskrifter her på Godt. Ved å bake tomatene før de hives opp i suppegryten får man en langt mer mektig og fyldig opplevelse. Kokt makaroni og oppskåret egg kan også tilsettes, skulle man like det.

6. Få vil savne kjøttet i flere retter dersom den tilbyr sterke og gode smaker. Denne quichen uten salt kjøtt er en smaksbombe som i tillegg gir en langvarig metthetsfølelse.

7. Mettende kjøttfri middag har aldri smakt bedre, og disse lappene passer god til lunsj, middag og kvelds. Servert med hjemmelaget yoghurtdressing og en grønn salat så har du et imponerende m

8. Du tenker kanskje at det er umulig å lage en saftig veggis-burger, men denne kan vi garantere deg blir saftig og velsmakende.

SAFTIG: Bytt ut kjøttet med falafel, hummus og smaksrik topping og du vil få en burger som passer perfekt både til lunsj og middag.
SAFTIG: Bytt ut kjøttet med falafel, hummus og smaksrik topping og du vil få en burger som passer perfekt både til lunsj og middag.
pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Gi oss tilbakemelding

Hvordan var din opplevelse av Godt.no i dag?