Til hovedinnhold

Fem triks for å oppgradere matpakken

7. august 2020Aktuelt
LEI MATPAKKEN? Matpakkeekspert Desirèe Andersen gir sine beste tips til ny giv i matboksen.
LEI MATPAKKEN? Matpakkeekspert Desirèe Andersen gir sine beste tips til ny giv i matboksen.
FOTO: Desirèe Andersen

Er matpakken din kjedelig? Mangler du inspirasjon og tid? Fortvil ikke! Her får du hjelp av en ekte matpakkeekspert.

Ferien er over og hverdagen er over oss igjen og med den er det tid for å smøre matpakker. Du deler kanskje Knutsen og Ludvigsens melankolske matpakkefølelse: «Det er ikke morsomt å spise sin mat, når den ligger i pakke og ikke på fat.»

MATPAKKEBOSS: Hjemme hos Desirèe Andersen er det hun som er matpakkesjef og smører matpakke til både barn og samboer.
MATPAKKEBOSS: Hjemme hos Desirèe Andersen er det hun som er matpakkesjef og smører matpakke til både barn og samboer.
FOTO: Maciej Krawczyk

Kjedelige matpakker

En som kan kunsten å freshe opp kjedelige matpakker er PT, blogger og kokebokforfatter Desirèe Andersen (37). I sin nye, tredje bok, «Desirèes sunne matpakkebok», deler hun sine tips og triks. Og nederst i artikkelen finner du tre av hennes aller beste oppskrifter.

– Mange sliter med kjedelige matpakker og brødleie unger, sier Andersen.

– Men selv om man vet hva som er problemet og kanskje til og med vet hva man burde gjort med det, står man likevel der ved benken hver morgen og lager den samme kjedelige matpakken, forklarer hun.

Sånn er det ikke hjemme hos PT’en. Her har hun selvpålagt matpakkeansvar for to barn på 12 og 2 år, en samboer og seg selv.

– Å lage matpakker til andre er en måte for meg å vise kjærlighet og omsorg på. Og med lang erfaring med matpakkelaging, har jeg opparbeidet meg en smart metode og mange gode triks, sier kostholdsveilederen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

INSPIRASJON: Det er mange måter å kvikke opp matpakkene på, lover Desirèe Andersen.
INSPIRASJON: Det er mange måter å kvikke opp matpakkene på, lover Desirèe Andersen.
FOTO: Desirèe Andersen

Matpakkeklubb

– Hvorfor ble det akkurat en matpakkebok?

– Jeg begynte å legge ut noe jeg kalte matpakkeklubben på lørdager på Instagramkontoen min @fitfocus.no. Her har jeg lagt ut konkrete tips til hva man kan handle inn og lage på søndagen, slik at man har mat til matpakker hele uka etter. Det ble veldig populært og så hadde jeg lyst til å gå videre med det, sier Andersen.

– Dette er min første rene kokebok, men det har absolutt gitt mersmak. Kanskje blir det sunne søtsaker neste gang?

Artikkelen fortsetter under bildet.

MANGOPANNEKAKER: Er du lei av bananpannekaker? Da kan disse mangopannekakene være noe for deg. Se oppskrift nederst i artikkelen.
MANGOPANNEKAKER: Er du lei av bananpannekaker? Da kan disse mangopannekakene være noe for deg. Se oppskrift nederst i artikkelen.
Desirèe Andersen

Protein som salgstriks

Man skulle kanskje tro at det var bare grønnsaker og sukkerfritt hjemme hos Andersen, men slik er det ikke bedyrer hun.

– Det er ikke nødvendig. Om man har et sunt basiskosthold er det lov å kose seg. Du merker det på kroppen at du ikke får noe søtsug klokka 16, om du har spist bra mat i løpet av dagen som gir deg overskudd og gjør at du holder lenger, forklarer PT’en.

– Flere av oppskriftene i boken har protein i tittelen. Er det et bevisst grep?

- Ja, absolutt. Det er litt synd at protein har blitt et ord som mange bruker som et salgstriks, men det er ikke derfor jeg har brukt det.

Jeg ønsker å sette fokus på oppskrifter som inneholder naturlige proteiner, men ikke inneholder verken pulver eller noen spesielle ingredienser. For eksempel proteinrundstykker, hvor jeg bruker linser som protein, sier Andersen.

– Men hva er dine absolutt beste triks om pigger opp kjedelige matpakker?

– Oj. Det er ikke så enkelt å velge bare fem triks som hever den kjedelige matpakken, når man har skrevet en hel bok om temaet, sier Desirèe Andersen, men hun gyver løs på oppgaven fra Godt.

Her er de fem tingene hun mener du trenger å vite for å få lage mer spennende matpakker. Og tre av oppskriftene fra boken finner du nederst i artikkelen.

Fem smarte matpakketriks

1. Planlegg bitte litt i forkant

Ikke stress hver morgen med å lage matpakke. Det tar gjerne fem til ti minutter hver morgen. Sett heller for eksempel av litt tid én til to ganger i uken hvor du lager mat til flere dager. Bruker du en halvtime og lager for eksempel en pai på søndagen - er det plenty lunsj til en person i fem dager. Så kan du variere med litt grønnsaker eller andre ting du vil legge til.

2. Lag ekstra middag

Når du likevel lager middag, kan du lage ekstra mye, slik at du kan bruke restene i matboksen dagen etter eller kanskje fryse i porsjonspakker.

3. Gjør det enkelt!

Mange tror de må gjøre utrolig mye ut av matpakken, at den skal være den rene buffeten. Men hold deg til en ting eller kanskje to i uka. Lager du en grateng eller en pai på søndagen - holder jo det i lange baner. Man kan fint spise det samme til lunsj flere dager i strekk.

4. Oppgrader

Du trenger ikke finne opp matpakken på nytt. Ta utgangspunkt i det du vanligvis lager og oppgrader det litt. Liker ungene brødskiver, så ikke stress med å lage noe annet. Kanskje kan du oppgradere pålegget med nye ting, legge til mer grønnsaker eller frukt. Eller hva med en smoothie hvor du kan legge inn både grønnsaker og gode fettkilder?

5. Just do it!

Å lage sprekere matpakker er ikke vanskelig. Oppskriftene er enkle og en halvtime hver søndag - ja, det burde la seg gjøre. Alle kan klare det med letthet, det gjelder bare å gjøre det. I blant må man bli minnet på det man egentlig vet og strukturere tiden sin litt.

Tre digge oppskrifter

For å få litt inspirasjon deler Desirèe Andersen tre av sine mest populære oppskrifter fra boken med Godt-leseren, blant annet den smarte lompepaien.

Linker til oppskriftene finner du under.

Publisert: 07.08.2020 kl. 11:37
Oppdatert: 07.08.2020 kl. 13:01


pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Vet du ikke hva du vil lage?

Prøv middagsruletten

Kast mindre mat.

Bruk det du har

Hvordan var din opplevelse i dag?