Til hovedinnhold

Bordbestillingen eksploderte etter Michelin-stjerne: – Helt galskap

Mandag ble det klart at de to Trondheims restaurantene Credo og Fagn stakk av med hver sin Michelin-stjerne. Det har ført til at begge restaurantene er fullbooket i flere måneder. 


Det har lenge høstet kritikk for at Michelin-guiden ikke har beveget seg tilstrekkelig utenfor Oslo-området, men årets utdeling viser at det tilhører fortiden.

For med stjerne til både Credo og Fagn, er det ingen tvil om at Trondheim er satt på kartet. Og effekten av den prestisjetunge stjernen er noe de to restaurantene virkelig har fått kjenne på det siste døgnet.

Booking- og markedsføringsansvarlig hos Fagn, Jeanette Johansen, forteller om noen kaotiske timer på jobb.

– Alle har ringt, jeg får ikke gjort noe og kommer meg ingen vei. Etter det var klart at vi fikk en Michelin-stjerne har telefonen ringt i ett sett og mailene renner inn. Bare i går kveld hadde vi over 300 nye mail, og i dag våknet vi opp til 600 nye, det er helt galskap, ler Johansen.

Førstemann til mølla

Johansen forteller om fullbookede dager og uker langt fram i tid.

– Vi er helt fullbooket både i ukedager og helger, til og med ventelisten er full. Vi åpner ikke bookingen før tre måneder i forveien, så folk har allerede begynt å ringe inn for og booke bord i juni. Vi lar dem booke om de ringer, så det er egentlig førstemann til mølla.

Etter stjernen var et faktum fikk bookingsjefen beskjed om at mye jobb ventet.

– Guttene sa til meg i går at nå har jeg mye jobb fremfor meg, men jeg hadde aldri trodd det skulle bli slik som dette. Jeg rekker ikke å svare alle en gang. Jeg jobber fortsatt med gårsdagens mail, jeg har ikke kommet meg til de 600 nye.

Til tross for en hektisk dag er Johansen meget fornøyd.

– Jeg har jo aldri opplevd en Michelin-stjerne selv, så dette er veldig spennende. Pågangen er helt sinnssyk, men jeg skal naile det, avslutter hun.

– En veldig bra dag

Bookingansvarlig hos Credo, Mats Stenslet, har også fått merke effekten av Michelin-stjernen.

– Vi har hatt ekstrem pågang både i går og i dag av mennesker som vil ha en plass i restauranten. Det er masse mail og telefoner, men det vi kan tilby dem foreløpig er ventelisteplasser. Vi har egentlig hatt mye reservasjoner i hele 2019. Da vi slapp bookingen 3. januar for april, mai og juni ble det fullsatt ganske fort, forteller han.

Men for ivrige matelskere er det bare til å merke seg neste bookingvindu.

– Vi har et nytt bookingvindu 2. mai for juli, august og september, men det vi har per i dag er ventelisteplasser, forteller Stenslet.

Men at det er en glad bookingsjef på jobb er det ingen tvil om.

– Vi har en veldig bra dag, avslutter han.

Michelin-fest for Trondheim - den ene bryter sammen på scenen

pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Gi oss tilbakemelding

Hvordan var din opplevelse av Godt.no i dag?