Til hovedinnhold

Coca-Cola lanserer plantebasert drikke for første gang i Norge

IKKE AKKURAT COLA: De nye plantebaserte drikkene til Coca-Cola består av en frø- eller nøttebase, bær og frukter. Foto: Produsentene
IKKE AKKURAT COLA: De nye plantebaserte drikkene til Coca-Cola består av en frø- eller nøttebase, bær og frukter. Foto: Produsentene

Brusgiganten kaster seg på helsetrenden og slipper ny fruktdrikk som et sunnere alternativ.


Tidligere i år ble det lansert en rekke produkter med en sunnere vri for folk i farta under årets produktslipp: Fjordland lanserte blant annet Smoothie Bowl med granolatopping, Synnøve lanserte den kaldpressede juicen RÅ med agurk, spinat og eple, og Nidar slapp sjokoladen Vill med frukt, bær og mørk sjokolade, skriver VG + - hvor du også kan lese hvilke terningkast de forskjellige nyhetene fikk.

Nå hiver også brusgiganten Coca-Cola seg på sunnhetsbølgen ved å lansere en plantebasert drikke i Norge - for første gang for selskapet her i landet. Drikken heter Adez og skal være en laktosefri smoothie med frø og frukt, og skal komme i tre versjoner: En med kokosnøtt og bær, en med mandel, mango og pasjonsfrukt, og en med hvete, jordbær og banan.

Karen Huffman er leder for Coca-Cola Norge, og kan fortelle at produktet allerede har vært på det latinamerikanske markedet i 30 år, men at smakene er valgt ut spesielt for det europeiske markedet.

– Ved å lansere denne fruktbaserte drikken, tar vi steget over i en helt ny kategori, og også en annen kategori enn hva folk forbinder med Coca Cola, sier Huffman.

Produktet skal ifølge lederen fungere som et mellommåltid, og skal derfor selges i kiosker til folk på farta.

Finnes andre alternativer

EKSPERT: Trine Mejlbo Sundfør er klinisk ernæringsfysiolog. Foto: Trond Solberg/VG
EKSPERT: Trine Mejlbo Sundfør er klinisk ernæringsfysiolog. Foto: Trond Solberg/VG

Klinisk ernæringsfysiolog Tine Mejlbo Sundfør er positiv til at alle produsenter, også Coca-Cola, lanserer sunnere alternativer til drikke. Hun kan ikke si om den er sunn uten å ha sett næringsinnholdet, men hun er skeptisk til å innta drikken som et mellommåltid.

– Det er ingen tvil om at det er bedre enn å drikke brus, men det er viktig å se på om det virkelig er et bedre alternativ som mellommåltid, sier ernæringsfysiologen, som selv mener yoghurtprodukter som Skyr er gode mellommåltider.

Videre påpeker hun at det er sunnere å spise frukt i sin naturlige form og tygge hele nøtter for å få mer metthetsfølelse.

– Det er anbefalt av både norske og internasjonale myndigheter å unngå økt inntak av flytende kalorier. Studier viser at flytende kalorier gir mye mindre metthetsfølelse, sier Sundfør.

Brussalget faller

Ved spørsmål om folks helsebevissthet og sunnhetstrenden har avgjort typen produkt de velger å lansere, svarer Coca-Cola-leder Huffman bekreftende:

– Vi ser alltid på hva folk vil ha, og det er en veldig sterk trend rundt dette med helse og en sunnere livsstil. Dette er en trend vi ønsker å gå inn i. Vi har en bred produktportefølje, slik at vi kan møte forbrukernes behov til alle tidspunkt i løpet av dagen, sier Huffman.

– Er drikken sunn?

– Den er plantebasert, så den er ikke kalorifri. Men det er ikke tilsatt sukker, og kaloriene kommer fra fruktjuice av konsentrat og puré, og frø- og nøttebasene. Den er et litt sunnere alternativ, sier lederen, som kan fortelle at den kommer i butikk allerede 1. mai.

Tidligere denne uken viste en ny oversikt at salget av brus har falt kraftig, og i USA kan man lese at bruskjempen har jobbet for å bli kjent for «noe annet enn brus», ifølge Wall Street Journal. Her i landet har det vært priskrig på sukkerfri brus for å få ned sukkerinntaket blant befolkningen, skrev VG tidligere i måneden.

På spørsmål om lanseringen av den plantebaserte drikken er et image-grep, svarer Huffman i Coca-Cola Norge:

– Dette er et resultat av en ny global strategi, der Coca-Cola skal satse på nye kategorier og bli en totalleverandør av drikke. Vi har jo en veldig bred produktportefølje som består av mye mer enn brus, både innenfor juice-, vann- og istekategorien. Så dette er egentlig bare en ny kategori der vi ser at kunden ønsker flere tilbud, og en trend som er sterk, sier Huffman.

MARKEDSFØRINGSEKSPERT: Helge Thorbjørnsen er professor ved NHH i Bergen. Foto: Eivind Senneset/NHH
MARKEDSFØRINGSEKSPERT: Helge Thorbjørnsen er professor ved NHH i Bergen. Foto: Eivind Senneset/NHH

Nye markeder

Markedsføringsprofessor ved NHH, Helge Thorbjørnsen, er ikke overrasket over at selskapet følger med på hva forbrukerne vil ha.

– Det ville vært oppsiktsvekkende hvis Coca-Cola ikke hadde kastet seg på helsetrenden. Det er jo liten eller ingen vekst i markedene for kullsyreholdige drikker og mineralvann. Spørsmålet er om de klarer å levere bedre enn andre leverandører innenfor denne nye kategorien, sier NHH-professoren.

Han antar at strategien er for å skaffe seg nye markeder:

– De vet at salget av sukkerholdige drikker går ned, og har også blant annet lansert veldig mange light-versjoner av sine produkter. De prøvde seg på en naturlig Cola (Life, journ.anm.) for litt siden som ikke gikk så veldig bra. Den var ikke sunn, men bare naturlig.

Professoren mener det er et åpenbart segment for sunnere mellommåltid for folk i farten, men er usikker på hvordan de nye drikkene vil bli mottatt av det norske markedet.

– Et annet spørsmål er hva vil folk ha som mellommåltid og ikke minst, om det smaker godt. Smaksløkene våre er dessuten vant til en del produkter, så det tar tid før det blir et volum når man introduserer mandeldrikker og lignende, sier Thorbjørnsen.

pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Gi oss tilbakemelding

Hvordan var din opplevelse av Godt.no i dag?