Gordon Ramsay får kritikk for oppførselen sin
Bransjefolk sier kjefting på kjøkkenet er utdatert og mot sin hensikt.
Den siste tiden har en video med klipp av Gordon Ramsays mange utbrudd, publisert av engelske Channel 4, sirkulert på Twitter, ifølge Grubstreet. I nesten tre minutter ser vi hvordan kjendiskokken skjemmer ut og kjefter på diverse kokker og restauranteiere i TV-programmet «Kitchen Nightmares».
Flere bransjefolk har engasjert seg i Ramsays oppførsel og Channel 4 sin video. Blant annet Observers restaurantkritiker Jay Rayner, London-restauranteier Stevie Parle og -kjøkkensjef, kulinarisk rådgiver og forfatter av spalten The Food Lab, J. Kenji López-Alt.
– Gammeldags og utdatert
Munchies, en del av nettmagasinet Vice, stiller spørsmål ved om restauranter har fått nok av fornærmende kokkeatferd. I artikkelen forteller restaurantanmelder Jay Rayner at måten Ramsay oppfører seg på er gammeldags og utdatert, og at det hverken er sånn kjøkkenkultur er eller bør bli.
Den amerikanske bakeren - også kjent som Cronut-skaperen - Dominique Ansel har bannlyst banning fra sitt kjøkken. Han forteller til Munchies at slik oppførsel er mot sin hensikt og kun vil føre til at kokkene blir skremt, samt at det vil gå utover kvaliteten og produktiviteten.
Gordon Ramsay har foreløpig ikke kommentert kritikken.
Unødvendig
Norske Bent Stiansen, som driver Michelin-restauranten Statholdergaarden i Oslo, mener også at kjefting, banning og brøling er respektløst overfor både ansatte og faget.
– Det er helt unødvendig og egentlig bare tegn på dårlig lederskap, sier han til Godt og fortsetter:
– Jeg mener at skrikende ledere, uansett bransje, er dårlige og usikre ledere. De som har kontroll og som skaper trygghet er de virkelig gode lederne. Men det betyr ikke at en ikke kan ha engasjement.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Mesterkokken sier at kjefting og sinne på kjøkkenet absolutt er utdatert og mot sin hensikt, og at det har endret seg den siste tiden:
– Det har endret seg til det bedre generelt. Jeg har alltid ledet for å skape trygghet og forutsigbarhet, og som resultat får jeg da høy kvalitet, intensitet og lojalitet. Det å skape en fundamental trygghet for de ansatte er viktig og helt grunnleggende for å skape kvalitet, sier han.
Stiansen mener at dersom folk er redde for sjefen, gjør de feil. Hvis de har trygghet overfor lederen på kjøkkenet vil de gjøre mindre feil, og dermed få mindre grunnlag for kritikk.
– Det konfronterende hierarkiet med sjefen på toppen og pyramide nedover er veldig annerledes enn i nordiske kjøkken, der forskjellen mellom leder og oppvask er mye mindre. Vi er her for å gjøre en jobb, alle er mer eller mindre like og det er et grunnlag for å skape et godt miljø. Som resultat får vi et samfunn med større kreativitet, åpenhet og transparens, sier Stiansen.
Publisert: 25.04.2018 kl. 22:34
Oppdatert: 25.04.2018 kl. 23:14
Lag deg en gratis konto