Snart kan du spise lakseboller på IKEA
Til våren introduseres lakse- og torskeboller på den svenske møbelgigantens restauranter.
De aller fleste har nok smakt de klassiske svenske kjøttbollene på IKEAs restauranter. Og til våren kommer de i en ny og sunnere variant.
Forrige uke bekreftet nemlig møbelgiganten at de lanserer «salmon eatballs» (lakseboller) på deres amerikanske restauranter – og allerede forrige torsdag var de på plass på menyen.
I en pressemelding skriver IKEA at de foreløpige smakstestene har vært svært positive:
– Over 80 prosent av restaurantgjestene som har prøvd de nye laksebollene i Portugal likte dem, og nesten 90 prosent av kundene vi har spurt setter pris på lakseboller som et mer bærekraftig alternativ.
Kommunikasjonsrådgiver Jorunn Aamodt i IKEA Norge bekrefter til Godt at laksebollene også vil være å se i de norske varehusene. Vi må riktig nok smøre oss med litt ekstra tålmodighet.
– De vil være tilgjengelig i Svensk Matmarked i våre norske varehus fra april 2019, sier hun.
Aamodt forteller at det er snakk om lakse- og torskeboller, laget av ASC-sertifisert laks og MSC-sertifisert torsk, med sjøgress og sitrongress.
Vi har tidligere skrevet om hvordan de svenske kjøttbollene er IKEAs minst miljøvennlige matprodukt, blant annet på grunn av de store metanutslippene ved storfehold. Interiørgigantens klimarapport for 2013 viser at det årlige CO2-utslippet rundt IKEAs matproduksjon totalt var over 600.000 tonn.
Dette er et like stort karbonutslipp som om tre millioner passasjerer skulle ha flydd fra London til Sverige, skriver The Telegraph.
Ifølge Food and Wine er laksebollene et miljøgrep fra IKEA.
– Ved å bruke bi-produkter fra laksefilét-produksjonen, er lakse- og torskeboller et rimeligere alternativ til sunn og smakfull sjømat fra sertifiserte kilder, sier Aamodt.
Dette er ikke det første tiltaket varehuset gjør for miljøet. I fjor fikk IKEA internasjonal oppmerksomhet da de lanserte et miljømål om å halvere matsvinnet innen 2020, noe de ser ut til å ligge godt an til i Norge.
Fra oktober 2017 til juni 2018 klarte nemlig IKEA Norge å redusere matsvinnet med 37 prosent, noe som gjør Norge best av alle «IKEA-landene».
I 2015 lanserte selskapet også «kjøttboller» uten kjøtt, for å få ned miljøutslippene.
I mars i år avslørte de at de planlegger nye vegetarprodukter til neste år, og de håper blant annet å sette alger og tang på menyen. Om, og i så fall når dette skjer, er foreløpig uvisst.