Til hovedinnhold

Vinter-OL i Sør-Korea 2018: Fire sunnere snacks til OL

9. februar 2018Aktuelt
SAFTIG OG SØTT: Energikuler med dadler eller en grov variant av s'mores med banan kan kanskje dekke snackbehovet. Foto: Sara Johannesen
SAFTIG OG SØTT: Energikuler med dadler eller en grov variant av s'mores med banan kan kanskje dekke snackbehovet. Foto: Sara Johannesen
AvLise FinckenhagenogSara Johannessen

Sjokoladekuler, ristede nøtter, banan s'mores og havrekjeks - det er bare innta sofaen og la noen andre ta seg av idrettsprestasjonene.  

Det er helt utrolig hvor fysen man kan bli på noe snacks når man ligger sånn passe henslengt i den deilige sofaen, og ser veltrente atleter tråkke på i motbakke. Kanskje kjenner du din egen treningsmotivasjon stige i takt med stavtakene (det er jo aldri for sent å få oppfylt sin OL-drøm)?

Selv har jeg slått meg til ro med at mine drømmer stopper i sofaen - men man trenger ikke skeie helt ut av den grunn. Og nettopp derfor har jeg denne gangen fylt skåler og boller med en litt sunnere vri på snacksen.

I kombinasjon med noen raske treningsøkter i pauser og andre små avbrekk, er det fullt mulig å komme godt ut av TV-tittingen. Jeg er en stor tilhenger av hverdagstrim som for eksempel å gå utfall mellom kjøkken og sofa, løpe på do og så videre, og skal Google med frem til øvelser som enkelt kan utføres i - og med - en sofa. Som alltid er det viktig å tenke skadeforebygging. Se opp for snublefeller på gulvet, for ikke å snakke om legeklosser som ligger på helt andre steder enn der de egentlig skulle ligge. Har du helt uoppmerksomt tråkket på en legokloss med full tyngde, så vet du hvor særdeles ubehagelig det er. Vær også litt ekstra forsiktig når du koker smør og honning til gyllen karamell til de honningristede nøttene. Disse sprø nøttene med et lett dryss av flaksalt og chili passer forresten like godt til alle idrettsgrener.

Planlegger du å heie frem hockeygutta, bør du prøve noen saftige kuler med dadler, peanøttsmør og kokos for å holde energinivået oppe gjennom tre perioder.

For toppidrettsutøvere er kostholdet ekstremt viktig, så det er mulig havrekjeks med tranebær, rosiner og kakaobiter eller grove banan s’mores ikke har inngått i oppkjøringen til utøverne. Men for sofadeltakere, derimot, fungerer de aldeles utmerket. Heia Norge!

Du finner alle oppskriftene til Lise Finckenhagen her!

Publisert: 09.02.2018 kl. 15:28


pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Vet du ikke hva du vil lage?

Prøv middagsruletten

Kast mindre mat.

Bruk det du har

Hvordan var din opplevelse i dag?