Til hovedinnhold

Ny trend: Folk ønsker sunnere bakevarer

13. april 2018Aktuelt
TRENDY: Stadig flere har fått smaken på surdeigsbrød som et sunnere brødalternativ. Foto: Maria Tveiten Helgeby / VG
TRENDY: Stadig flere har fått smaken på surdeigsbrød som et sunnere brødalternativ. Foto: Maria Tveiten Helgeby / VG

Norske bakerier merker større etterspørsel etter grovere boller og brød. – Forbrukerne er blitt mye mer feinschmeckere, sier forbruksforsker. 

– Sunnhet har alltid vært en del av bakeverdenen, men nå begynner folk å få opp øynene for at brød og bakverk er sunt som en naturlig del av et variert kosthold, sier Georg Husebæk, daglig leder i Din Baker, som er en riksdekkende kjede av selvstendige bakere og konditorer.

Kjeden dekker håndverksbakerier spredt over hele landet. I en fersk undersøkelse gjort av Din Baker svarer hele 97 prosent at kundene i større grad etterspør grove og langtidshevede brød og bakevarer. Spørreundersøkelsen ble gjennomført blant 41 av de 63 medlemsbakeriene.

Videre viser undersøkelsen at flesteparten av bakeriene enten nylig har lansert eller har planer om å lansere sunnere produkter.

– Når kundene etterspør sunnere bakevarer, er håndverkbakerne raske på å lansere sunnere produkter som møter etterspørselen. Det vi vet er at det kundene setter smak høyest - og der er håndverksbakerne gode. Et produkt som smaker godt behøver ikke å være usunt, sier Husebæk til Godt.

Kvalitetsbevisste

EKSPERT: Matforsker Annechen Bahr Bugge. Foto: Robert S. Eik/VG
EKSPERT: Matforsker Annechen Bahr Bugge. Foto: Robert S. Eik/VG

Annechen Bahr Bugge er matforsker ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO og har gjort

flere studier på nordmenns brød og kornvaner.

– Det er et stort utvalg av brød og kornprodukter i butikkene nå, og forbrukerne er blitt mye mer feinschmeckere når det gjelder brød og korn. Samtidig er kundegruppen til håndverkerbakeriene gjerne mer kvalitetsbevisste og stiller høye krav. På en måte gjenspeiler det også endringene vi har sett i nordmenns preferanser når det gjelder brød og korn, sier matforskeren.

Hun forteller at Brødskala'n-merket også har bidratt til økt forbruk av grove kornprodukter.

– Vi vet at merkeordningen ble veldig positivt mottatt av forbrukerne fordi det er en viktig måte å orientere seg på.

Stadig økende

Brødskala'n-merket er sortert etter grovhetskategorier og viser hvor mange prosent hele korn, sammalt mel og kli det er i brødet i forhold til total melmengde, ifølge Opplysningskontoret for brød og korn.

Merkeordningen ble utarbeidet av NHO Mat og Drikke og Baker- og Konditorbransjens Landsforening (BKLF) i samarbeid med Forbrukerrådet, Sosial- og helsedirektoratet og Mattilsynet i 2006. Den ble sist revidert i 2017.

Pressekontakt Solveig Lygre i BKLF forteller at inntrykket er at etterspørselen etter grove produkter stadig er økende. Dette ser de gjennom at flere og flere av bakeriene tar i bruk Brødskala'n.

– Det at flere bruker dette merket kommer jo av at forbrukerne er mer bevisste på at de må spise grovere brød, og dette er det beste hjelpemiddelet for nettopp å kunne velge grovere produkter, sier Lygre.

Den siste målingen gjort av Flesland Markedsinformasjoner for Baker- og Konditorbransjens Landsforening viser at salget av grovbrød øker med over to prosent, mens salgstallene for loff faller tilsvarende.

Artikkelen fortsetter under bildet.

BLINGSESKUDD: Folket vil ha fullkorn - og grovt brød, ifølge en ny undersøkelse. Foto: Janne Møller-Hansen/VG
BLINGSESKUDD: Folket vil ha fullkorn - og grovt brød, ifølge en ny undersøkelse. Foto: Janne Møller-Hansen/VG

– Vi har de siste tyve årene hatt mye fokus på grovere brødtyper. Vi har også loff i sortimentet, men det selges stort sett som tilbehør til sjømat. Formloffen står for kun 3 prosent av salget, sier Knut Hals, daglig leder i Baker Hansen.

Han understreker at merkevaren til Baker Hansen er bygget på grove, sunne brød, men salget av søte småvarer holder seg imidlertid bra.

– På den ene siden har du brød til frokost og lunsj, men folk skal likevel hygge seg med en for eksempel en fersk kanelbolle eller rosinbolle.

Renessanse for gamle tradisjoner

Undersøkelsen gjort av Din Baker viser at interessen for spesielt surdeigsbrød er en av grunnene til at flere av bakeriene har spesialisert seg på langtidshevede bakevarer. Surdeigsbrød strekker seg helt tilbake til gamle baksttradisjoner, men stadig flere har fått øyne opp for det sunne alternativet med langtidsheving. I Oslo har blant annet Handwerk to kaféer som selger bakevarer laget med surdeig. Martin Fjeld har også gjort kokeboksuksess på surdeig og åpnet i fjor et rent surdeigsbakeri.

– Det er en økende interesse for det autentiske og naturlige som urhvete og fermentering. Gamle håndverkstradisjoner har rett og slett fått en renessanse, sier matforsker Annechen Bahr Bugge.

Fakta om undersøkelsen:

  • 97 prosent merker økt etterspørsel etter sunnere produkter, som grove eller langtidshevede bakverk
  • 83 prosent skal snart lansere sunnere bakevarer
  • 58 prosent har nylig lansert sunnere produkter

Kilde: Spørreundersøkelse blant 41 av Din Bakers 63 medlemsbakerier, mars 2018.

Publisert: 13.04.2018 kl. 15:41
Oppdatert: 13.04.2018 kl. 15:56


pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Vet du ikke hva du vil lage?

Prøv middagsruletten

Kast mindre mat.

Bruk det du har

Hvordan var din opplevelse i dag?