Til hovedinnhold

Åtte middager du kan lage med få ingredienser

ENKELT OG GODT: Hva med en pytt i panne med det du har liggende, eller klassiske pannekaker til middag? Foto: Krister Sørbø/VG/Elin Vatnar Nilsen
ENKELT OG GODT: Hva med en pytt i panne med det du har liggende, eller klassiske pannekaker til middag? Foto: Krister Sørbø/VG/Elin Vatnar Nilsen

Nå er tiden inne for å bruke kreativiteten og det du har stående i skap og skuffer. Vi hjelper deg litt på vei!


Mange av oss er mye hjemme for tiden, og har kanskje ikke anledning eller ønske om å gå så mye på butikken som før. Da kan det være greit å være ekstra kreativ med det du har liggende i grønnsaksskuffen, kjøkkenskapet eller fryseren.

Her har vi samlet åtte oppskrifter på deilige middager med ikke så altfor mange ingredienser. Husk å ikke bli for fanget av ingredienslistene, og prøv å tenke kreativt hvis det er noe du mangler:

Har du ikke frisk vårløk liggende, kan du bruke litt gul løk. Har du ikke søtpotet, kan du bruke vanlig potet eller gulrøtter. Selv om det står hønsebuljong, kan du fint bruke grønnsaksbuljong og så videre.

Bruk det du har, og vær kreativ. Godt blir det uansett.

Pytt i panne

Her har kokk Lise Finckenhagen laget en deilig pytt i panne med speilegg. Bruk de grønnsakene du har i kjøleskapet, og pass på å bruke opp det som begynner å bli litt slapt (såfremt det ikke er dårlig, selvfølgelig). Har du ikke krydret pølse, kan du fint bruke vanlig røkt kjøttpølse hvis du har det liggende i fryseren. Eller noen skiver salami som en smakssetter.

Det er bare å regne med at ikke råmange har béarnaise liggende, så da dropper du det, og kjører på med ketchup, HP-saus eller noe annet du liker som du har liggende. Man tager det man haver i disse tider. Del gjerne tips i kommentarfeltet!

Grønn suppe

Her er det først og fremst den grønne suppen som er i fokus - men for all del, har du det du trenger til knekkebrødene er det bare å kjøre på.

Det supre med supper er at du kommer veldig langt med bare kraft eller buljong, de grønnsakene du har liggende og en blender eller stavmikser. Denne suppen består av fem ingredienser: Brokkoli, purre, grønnsaksbuljong, fløte, salt og pepper.

Har du ikke alt her heller? Bruk det du har: Dette er en flott base for de fleste grønnsakssupper, enten du har et blomkålhode, en bunt gulrøtter eller søtpoteter liggende. Hvis du ikke har fløte, kan du bruke melk - eller droppe det helt. Ja, det blir litt annerledes, men det blir godt uansett.

Pasta med tomater

Hvis du sitter med masse ferske tomater og en pakke pasta, er dette retten for deg. Bruk tørket basilikum hvis du ikke har fersk, og bytt ut parmesan med god gammeldags gulost hvis det er det du har. Det blir selvfølgelig ikke helt likt, men la oss være ærlige - smeltet ost og pasta er uansett aldri feil.

Hvis du har lyst på noe litt mer mumsete, kan denne pastaen med skinke og fløtesaus være et alternativ. Og nok en gang: Har du for eksempel ikke tørket timian, så dropper du det eller bytter det ut med for eksempel tørket basilikum eller oregano. Enkelt og greit. Pst! Ikke kast eggehvitene - spar det og lag en miniporsjon marengs eller en eggehviteomelett.

Pizza!

Det supre med pizza er at du kan toppe den med (nesten) hva du vil. Dette er oppskriften på matblogger Ina-Janine Johnsens eltefri pizzadeig, som kun krever hvetemel, salt, tørrgjær og vann.

Da sitter du igjen med seks små pizzabunner som kan toppes med for eksempel ost, sopp og en tomatsaus av hermetiske tomater og hvitløk som er surret, crème fraiche med hakket hvitløk eller kremoster du har liggende med noen skiver spekeskinke eller salami, resten av en osteskalk og de siste skivene skinke eller salami pluss ketchup og så videre. Rett og slett det du har liggende som du tenker kan bli godt på en pizza, i kombinasjoner du tenker kan funke.

Stekt ris

Det er ikke til å legge skjul på, her er ingredienslisten lang, MEN her er det også bare å bytte ut med det du har: Hvis du ikke har kokt skinke og reker liggende, men frossen kyllingfilet - da lager du stekt ris med kyllingfilet. Kanskje du heller ikke har vårløk, og jaggu mangler du sesamolje. Da kan du lage stekt ris med for eksempel gul eller rød løk og null sesamolje.

Uansett er stekt ris er supert alternativ for deg som har ris, noen proteiner og grønnsaker liggende. Grønnsakene kan både være ferske og frosne. Kanskje du har en pose amerikansk blanding i fryseren? Bruk det! Kanskje du har en flaske med sweet chili sauce eller noen skvetter hoisin? Hell det over den stekte risen, for det blir snadder.

Tre klassikere på tampen

Pannekaker

Har du hvetemel, egg, sukker og melk pluss smør til steking, kan du lage deilige pannekaker. Dette er tiden for å unne seg pannekaker når du har lyst på pannekaker. Topp dem med sukker (det blir veldig godt med en skvis sitron også), syltetøy (bruk det syltetøyet du har hvis du ikke har blåbær), brunost, bacon hvis du har det i fryseren.

Risgrøt

Tok du også litt av under julehandelen, og har en boks eller to med grøtris stående fra desember? Hvorfor ikke lage risgrøt? Da trenger du bare melk og litt salt til selve grøten, pluss sukker, kanel og smør til toppingen. Hvis du har litt spekeskinke eller annen spekemat liggende, er det veldig godt å ha til.

Rømmegrøt

Rømmegrøt krever et par bokser seterrømme, men har du det er du langt på vei. Eventuelt kan du bruke én boks seterrømme og gjøre oppskriften litt mindre. I tillegg til rømme trenger du hvetemel, melk og litt salt, pluss sukker, kanel og smør til topping. Mektig og mettende mat - med veldig få ingredienser.

Inspirer andre med det du lager hjemme og del gode tips for hvordan man kan bruke maten man har liggende: Ta bilde av retten du lager og bruk hashtaggen #godthjemme, så deler vi det kanskje på Instagram og blir inspirerte av hverandre.

pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Gi oss tilbakemelding

Hvordan var din opplevelse av Godt.no i dag?