Til hovedinnhold

Issalget eksploderer i ekstremvarmen: – Aldri opplevd noe lignende

8. juni 2018Aktuelt
AVKJØLENDE: Både Diplom-is og Hennig-Olsen har solgt enorme mengder is under ekstremvarmen. Foto: Trond Solberg/VG
AVKJØLENDE: Både Diplom-is og Hennig-Olsen har solgt enorme mengder is under ekstremvarmen. Foto: Trond Solberg/VG

Det ser ut til å bli en rekordsommer for isprodusentene i år. 

– Jeg kjøper kanskje tre is i uken, sier Ida Karoline Kristiansen (23) til Godt.

Mai har gitt knusende varmerekorder flere steder i landet - og det er ingen tvil om at nordmenn har tatt turen innom iskremdisken når hetebølgen har stått på. Både Diplom-is og Hennig-Olsen kan fortelle om rekordsalg av småis.

Kristiansen er en av mange som har kjøpt is når Godt tar turen til travle Torggata i Oslo.

– Det er godt med noe kaldt når det er så varmt, så når det har vært som varmest har jeg kjøpt litt mer is enn vanlig, sier hun.

Artikkelen fortsetter under bildet.

AVKJØLENDE: Ida Karoline Kristensen nyter en Sol-is i sommervarmen. Foto: Godt
AVKJØLENDE: Ida Karoline Kristensen nyter en Sol-is i sommervarmen. Foto: Godt

Administrerende direktør i Diplom-is, Rita Kristin Broch, omtaler issalget som «helt fantastisk».

– I mai solgte vi over 35 prosent mer enn vi gjorde i fjor. Det er enormt mye! sier Broch.

Før måneden var omme trodde isprodusenten allerede at mai kom til å bli en rekordmåned, skrev E24. De siste tallene bekrefter nettopp dette: I mai solgte Diplom-is mellom 29 millioner is, som inkluderer både småis og literis. Dette er ny rekord og har aldri tidligere skjedd i Diplom-is' historie.

REKORD: Administrerende direktør, Rita Kristin Broch, i Diplom-is forteller at maisalget er historisk. Foto: Gerd-Marie Velde Marthinsen
REKORD: Administrerende direktør, Rita Kristin Broch, i Diplom-is forteller at maisalget er historisk. Foto: Gerd-Marie Velde Marthinsen

Og det ser ikke ut som den store is-etterspørselen gir seg med det første:

– Selv om det er tidlig å si, ligger vi allerede veldig godt an i juni. Nå for tiden produserer og selger vi én million is hver eneste dag, forteller Broch.

Med andre ord kjøper én av fem nordmenn én Diplom-is daglig. Øverst finner vi Royal trippel som den bestselgende av alle isene i sortimentet, etterfulgt av Sandwich-is, Snickers og Krone-is jordbær.

Produserer hele døgnet

Den store isprodusenten har vanligvis dobbelt så mange som jobber i selskapet om sommeren som om vinteren, men ekstremvarmen har gitt medarbeiderne og sjåførene enda mer å gjøre.

– Nå kjører produksjonen på alle maskiner døgnet rundt. Det er tre forskjellige skift og noen som produserer is til enhver tid. Vi har også 150 lastebiler som er ute og kjører is hele tiden, sier Diplom-is-direktøren og legger til:

– Når du øker salget med så mange prosent, så krever det mye av medarbeiderne. Alle tar virkelig i et ekstra tak sånn at hele Norge får iskrem i varmen.

Jobber på spreng

Isprodusenten Hennig-Olsen kjenner også effekten av ekstremvarmen. Lillian Susanne Hall er markedsdirektør, og kan fortelle om nye salgsrekorder.

– Vi har solgt over 30 prosent flere småis i mai enn vi gjorde til samme tid i fjor. Og vi har aldri solgt så mye is som vi gjorde i mai i år. Så her jobber vi alle på spreng, med ekstra vaktskifter på alle plan, sier Hall.

I løpet av maimåned har Hennig-Olsen solgt 32,3 millioner iskrem, medregnet bokser og flerpakninger - altså at en tipakk utgjør ti småis. Det vil si at over 1.040.000 iskrem har blitt solgt per dag.

– Vi har aldri opplevd noe lignende tidligere. Andre år har vi hatt gode måneder litt senere på sommeren, og da vanligvis i juli. Men i år var det kaldt veldig lenge, før det plutselig ble bråvarmt, sier markedsdirektøren.

Hun kan fortelle at de har hatt et høyt salg av alle variantene, men at de har sett en spesiell økning innen fruktis, deriblant Friskis. Innen flerpakk utmerker kroneisen seg - noe som kan ha noe med priskrigen mellom kjedene å gjøre.

Kulturell påvirkning

EKSPERT: Professor i markedsføring, Lars Erling Olsen, sier vi både blir påvirket av varmen og av det kulturelle. Foto: Johannes Sorger
EKSPERT: Professor i markedsføring, Lars Erling Olsen, sier vi både blir påvirket av varmen og av det kulturelle. Foto: Johannes Sorger

Lars Erling Olsen er professor i markedsføring på Handelshøyskolen BI. Han kan fortelle at det er flere grunner til at den høye temperaturen fører til en salgstopp.

– For det første er det helt logisk å spise og drikke kalde ting når det er veldig varmt ute. Men det er også et spørsmål om kulturell påvirkning. Gjennom hele oppveksten lærer vi at sommeren og sommerferien er «kosetid», så da er det lov å kose seg litt ekstra med for eksempel utepils eller iskrem. Vi kunne tross alt drukket kaldt vann, sier Olsen.

Han forteller at ekstremværet trigger vanemønstre som vanligvis trigges senere på sommeren.

– Sommeren, og «kosetiden», kom rett og slett litt tidlig i år.

Professoren trekker fram påsken som et lignende eksempel.

– Vi ser at salg av Kvikk Lunsj og Solo øker under påsken, fordi vi har en kulturell idé om at akkurat den sjokoladen og gul brus er noe man skal spise når man går på ski. Det er noe vi har lært gjennom mange år med merkevarebygging, sier Olsen.

Publisert: 08.06.2018 kl. 15:43


pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Vet du ikke hva du vil lage?

Prøv middagsruletten

Kast mindre mat.

Bruk det du har

Hvordan var din opplevelse i dag?