Til hovedinnhold

Stor drinktrend: Aperol spritz er drinken «alle» vil ha for tiden

TRENDY: Aperol spritz er «overalt» for tiden, noe blant annet barsjef Anne Maurseth merker. Foto: Pixabay
TRENDY: Aperol spritz er «overalt» for tiden, noe blant annet barsjef Anne Maurseth merker. Foto: Pixabay

– Definitivt en slager blant folk, sier barsjef.


EKSPERT: Anne Maurseth har tidligere vært barsjef på Pigalle, og jobber nå som barsjef på Khartoum i Oslo. Foto: Sara Johannessen/VG
EKSPERT: Anne Maurseth har tidligere vært barsjef på Pigalle, og jobber nå som barsjef på Khartoum i Oslo. Foto: Sara Johannessen/VG

Du har kanskje sett den på Instagram fra folks ferier, sett folk sippe til den på byen - eller smakt den selv. Den siste tiden kan det virke som at den oransje drinken aperol spritz har blitt trenddrink nummer én.

– Aperol spritz har blitt en veldig populær drink, sier Anne Maurseth til Godt.

Maurseth er barsjef på Khartoum, og beskriver drinken som «allemannseie». Aperol spritz lages ved å blande to deler av aperitiffen aperol med tre deler prosecco og en dæsj club soda, før den gjerne toppes med isbiter og en appelsinskive.

– Drinken er definitivt en slager. Hvis det blir bestilt én aperol, vet vi at det garantert kommer ti bestillinger til på rappen siden folk kjenner den igjen på fargen og presentasjonen, sier Maurseth som forteller at drinken begynte å få rotfeste for rundt tre år siden, og at den bare har økt i popularitet siden.

– Tydelig økning

Trond Erling Pettersen er varefaglig rådgiver og vinpressekontakt i Vinmonopolet. Han kan fortelle om en klar økning i salget av kategorien «bittersøt Annet brennevin».

– Denne typen bittersøt brennevin, som brukes i Spritz-drinker, har hatt en tydelig økning i salget, forteller Pettersen.

I 2012 ble det solgt 34 727 liter bittersøt brennevin, mens det i løpet av de første syv månedene i 2017 har blitt solgt 50 934 liter gjennom Vinmonopolet. Dette er altså en økning på omlag 46 prosent. Fra første halvår 2016 til første halvår 2017 har den samme kategorien økt med 8 prosent.

Artikkelen fortsetter under bildet.

MILD: Drinken omtales som mild og forfriskende på smak av barsjef Anne Maurseth. Foto: Pixabay
MILD: Drinken omtales som mild og forfriskende på smak av barsjef Anne Maurseth. Foto: Pixabay

Pettersen kan fortelle at Aperol kom inn i bestillingsutvalget i mai 2011, og at det i 2014 ble introdusert i basisutvalget - noe som tyder på en økning i popularitet.

– Når varer er i bestillingsutvalget er det begrenset hvor høyt salget blir, siden kundene må bestille og få produktet levert hjem eller til sitt pol. Men hvis produktet begynner å selge bra kan det gjøre seg fortjent til en fast hylleplass, og da vil salget øke mer enn ellers siden det da er mer synlig for kundene og lettere å plukke med seg, sier Pettersen.

Mild smak

Barsjef Anne Maurseth tror aperol spritz har blitt populært av flere grunner.

– Drinken balanserer midt mellom syrlig, søt og lettere bitter, noe som gjør den enda mer omgjengelig for folk som er ømfintelige for sterke smaker. I tillegg er ikke alkoholprosenten spesielt høy, noe vi også ser går igjen, sier Maurseth som også trekker fram at drinken kan føles mer forfriskende enn for eksempel øl.

Varefaglig rådgiver i Vinmonopolet, Trond Erling Pettersen kan fortelle at denne typen produkter er sesongrelaterte.

– De selger godt om våren og sommeren, og så avtar det høst og vinter. Det kommer en liten topp rundt jul, men det gjelder veldig mange produkter i sortimentet vårt, sier han.

Andre freshe musserende drinker finner du her:

pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Gi oss tilbakemelding

Hvordan var din opplevelse av Godt.no i dag?