Kaffegigant lanserer latte med ølsmak
Hvis du er glad i både øl og kaffe kan det hende du snart får en ny favorittdrikk. Kaffekjeden Starbucks introduserer nå stout-latte i USA.
De sier at øl og vin blir fin, men hva med øl og latte? Kaffegiganten Starbucks lanserer nemlig nå en kaffe latte med smak av irsk stout på utvalgte kafeer i Ohio og Florida, USA, skriver amerikanske Grub Street.
Stout-latten skal hete «Dark Barrel Latte», og skal ifølge matnettstedet Foodbeast være inspirert av bølgen av mikrobryggerier som har vokst frem de siste årene. Mikrobrygg er så i vinden at mange nå også brygger sitt eget øl.
Blandet respons
Smaken på den spesielle kaffedrikken beskrives som en blanding av ristet malt og «sjokoladeaktige smaker». Det hele toppes med en mørk karamellsaus. Dette skal sammen utgjøre en smakskombinasjon som gir en «deilig kompleksitet som vokser ved hver slurk». Latten kan også serveres kald, da som en frappuccino.
Responsen på Twitter har vært svært delt. Mens én sammenlignet den med «et bål på en frisk høstkveld», har andre omtalt den som vemmelig. En journalist fra nettstedet Buzzfeed, derimot, skriver at stout-latten smakte «bemerkelsesverdig mye som stout».
Hvis du er nervøs for å bli bedugget av å drikke en «alkolatte» til frokost kan du ta det med ro. Den er nemlig helt alkoholfri. All smaken kommer fra smakssatte siruper.
Veldig søtt
Rasmus Astrup Helgebostad har vunnet NM i baristakunst to ganger, og jobber på kaffebaren Java. Kaffeeksperten synes kombinasjonen av kaffe og stout høres interessant ut, men tror det fort kan bli i overkant søtt med sjokolade og karamell.
– Jeg tror absolutt det går an å lage en god smakskombinasjon mellom kaffe og for eksempel øl, men mitt inntrykk av Starbucks-kaffe er at det er i overkant søtt. I tillegg brukes det heller siruper istedenfor friske råvarer, og det er ikke noe jeg ville ha foretrukket, sier Helgebostad.
Kaffeeksperten er usikker på om den spesielle kombinasjonen kunne ha slått an i Norge.
– Det er mange unge som liker Starbucks, og det er mulig stout er en litt for moden smak for den aldersgruppen, sier baristaen.
Hjemmelaget «ølespresso»
Helgebostad eksperimenterte selv med kombinasjonen øl og kaffe i årets NM i baristakunst, og sier at dette er en morsom vri på kaffen folk flest kan lage hjemme.
– Jeg kombinerte espresso, sukker, humleekstrakt (humle brukes også i ølproduksjon red.anm.) og hvit balsamicoeddik. Det var veldig godt. Mens Starbucks' stout-latte har mer amerikanske røtter à la barbecue-saus og baby back ribs, er kanskje denne mer i stil med den nynordiske matbølgen som har spredd seg de siste årene, sier kaffeekspert Helgebostad.
Starbucks er kjent for å eksperimentere med nye smakskombinasjoner, og i både USA og England selges det årstidsbaserte drikker som eggnog- og pepperkakelatte. Den mest populære er nok likevel pumpkin spice-latten som kommer hver høst.
Hva tenker du om stout-latten? Diskuter gjerne i feltet under.
Publisert: 23.09.2014 kl. 12:56
Oppdatert: 23.09.2014 kl. 13:17
Lag deg en gratis konto