Slik gikk det med nostalgi-isene
Flere ikoniske ispinne-klassikere er tilbake i butikkene, og det har blitt solgt millioner av dem.
Vi har tidligere skrevet om ispinnene vi savner. Responsen på artikkelen gjorde to ting klart: Is er noe som engasjerer mange, og isklassikerne som ikke lenger er på markedet, har vært sårt savnet av det norske folk.
De siste årene har imidlertid både Diplom-Is og Hennig-Olsen relansert en rekke ikoniske isklassikere.
Og salget av ispinnene gikk av skaftet.
Solgte millionvis
Kræsj Pink-isen vekket en enorm etterspørsel da den ble fjernet fra markedet i 2012. Den rosa isen og tyggispinnen er kilden til mange barndomsminner, så det var kanskje ikke så rart at folk lot høre fra seg da ispinnen plutselig ikke var å finne i butikk lengre.
Etter en hyllest til Kræsj Pink i form av en Facebook-gruppe med 25.000 likerklikk, og en ny iskremmaskin, var Kræsj Pink igjen å se i frysedisken i 2020.
Og bare det første året ble det solgt omtrent 2,7 millioner av den, forteller Mari Ellestad, strategi- og kommunikasjonsdirektør i Diplom-Is.
Samme året ble imidlertid en annen nostalgisk klassiker relansert: Sommerisen. Men denne var det konkurrenten Hennig-Olsen som hadde æren for.
– I 2020 var dette produktet kun en «limited edition»-lansering så dette salget ble da selvfølgelig lavt, men for hele 2021 solgte vi 1,2 millioner stykker, forteller Hennig-Olsens salgsdirektør Morten Kristensen.
Deretter ble 2021 renessanseåret for to klassiske fløteispinner: Diplom-Is sin Drillo og Hennig-Olsen sin Sjokokirsj. Førstnevnte ble det solgt omtrent 1,3 millioner av. Sistnevnte ble, i likhet med Sommerisen, også først bare relansert som et begrenset opplag på 140 000.
Men hittil i 2022 har det blitt solgt 1,7 millioner Sjokokirsj-ispinner, som originalt ble solgt i beger.
Og i tradisjon tro relanserte de kjente iskremprodusentene hver sin folkefavoritt også dette året: Kjempe Yes og Svalbar.
Kjempe Yes ble opprinnelig produsert av Drammens Is, før fabrikken brant ned i 1997. I år er det Diplom-Is som har overtatt eierskapet over den nostalgiske isen. Hittil i år har det blitt solgt 1,2 millioner eksemplarer av den.
Svalbar-isen har ikke markert seg som en favoritt i like stor grad: Den har Hennig-Olsen bare solgt en halv million eksemplarer av.
Slo ut konkurransen
Selv om både Diplom-Is og Hennig-Olsen har brakt hver sine folkefavoritter tilbake på banen de siste årene, så er det tydelig at noen ispinner er mer populære enn andre.
– Hvert år lanserer de ulike iskremprodusentene nyheter innenfor småis. Kræsj Pink og Drillo solgte best av alle nyhetene på markedet i sine relanseringsår. Også Kjempe Yes ligger an til å ta førsteplassen i år, sier Mari Ellestad.
Andre isnyheter for 2022, finner du her.
Men selv om det har vært en glede å se de gamle klassikerne tilbake i butikkene, er det fortsatt en haug med gamle skatter mange av oss savner.
Vi spurte Diplom-Is om det ligger noen andre relanseringer på lur.
– Jeg ville løyet hvis jeg sa nei. Jeg kan ikke si hvilken, men man skal ikke se bort ifra at det kommer tilbake en klassiker neste år også, forteller administrerende direktør Martin Kjekshus.
Heller ikke Hennig-Olsen vil avsløre noe overfor Godt.
– Vi har en liste, så får du vente og se!, sier Paal Hennig-Olsen lattermildt.
Hvilken ispinne kunne du tenke deg å se i butikkene igjen? Diskuter i kommentarfeltet under.
Publisert: 25.07.2022 kl. 15:28
Oppdatert: 25.07.2022 kl. 23:27
Lag deg en gratis konto