Dansk radiovert hardt ut mot Noma
Radioverten Esben Bjerre er ikke fornøyd etter å ha besøkt den verdenskjente restauranten Noma. Og den manglende gleden ser ut til å være gjensidig.
I podcasten «Her går det godt» forteller journalist Esben Bjerre (31) om sin opplevelse som gjest på Noma i København.
Sammen med kjæresten og fire venner gledet han seg til å endelig spise på den kritikerroste restauranten, etter å ha bestilt bord et halvt år i forveien.
Restauranten har blitt kåret til verdens beste restaurant fire ganger, og gamle Noma hadde to Michelin-stjerner før de tok et års pause. Da danske matanmeldere skulle bedømme den nye utgaven av restauranten ble de så imponert at de «kunne ha gitt den terningkast sju».
Da den store dagen endelig kom, ble skuffelsen stor for radioprofilen og resten av gjengen, ifølge Ekstra Bladet, som omtalte saken først.
– Skuffet over kvelden
Han forteller at selskapet fikk servert en rett bestående av rå reddiker, jordbær og asparges marinert i lime.
– Retten var så syrlig at jeg begynte å svette. Det var så surt i munnen. Sjefen kom og spurte hvordan maten var. Vi svarte at det ikke var helt for oss. Flere la ned skjeen og sa «nei takk,» sier han.
Han hevder også at de ansatte begynte å rydde av før de siste har spist opp maten sin.
– Vi ber om en ny serviett. Det tar en halvtime før vi får den, sier han.
– Dessverre er vi litt skuffet over hele kvelden.
Noma-sjefen omtalte frekke gjester
Dagen etter oppdaget Bjerre at Noma-sjef James Spreadbury hadde delt et bilde på Instagram, hvor han fortalte om noen uhøflige gjester:
– Nylig kastet en gjest fra seg skjeen sin og utbrøt at maten ikke var god, mens vedkommende lo og gjorde narr av retten foran seg. Hvem var det? Hvilken rett har gjesten til å erklære at retten ikke er god? Er det fakta, eller en personlig smak og preferanse?
Han skriver videre at han er klar over at de ikke kan tilfredstille alle hele tiden, og at det er helt greit at noen foretrekker andre smaker enn hva de får på Noma.
– Men vær så snill: Folk jobber i timesvis og legger så mye lidenskap og energi i alt vi gjør. Ikke vær respektløs mot ansatte i deres eget hus. Du har rett til å ha en mening, men ikke til å ha dårlige manerer og spy ut din egoistiske gift på oss, selv om du har betalt for å være der. Det, kjære gjest, er ikke en del av avtalen.
– Hengte oss ut på Instagram
I podcasten nekter Bjerre for at de har ledd av personalet, og understreker at ingen i selskapet ropte eller skapte seg. Han sier også at de har skrevet en saklig mail til restauranten, men at medeier René Redzepi avviser dem.
– De tror på de ansatte når de sier at det har blitt kastet skjeer. Han forholder seg ikke til kritikken. Vi ber ikke om noen ting, ikke en unnskyldning eller noe. Vi fikk ingen anerkjennelse av at vi hadde hatt en trist opplevelse. I stedet blir vi hengt ut på Instagram, sier han.
– Hvem faen tror han at han er?
Godt har forsøkt å få en kommentar fra Noma, uten hell. Heller ikke Ekstra Bladet har fått svar fra restauranten.
Publisert: 18.09.2018 kl. 17:34
Oppdatert: 19.09.2018 kl. 09:06
Lag deg en gratis konto