Til hovedinnhold

Derfor er kiwi dobbelt så sunt som appelsin

POPULÆR: Nordmenn elsker kiwien. Både størrelsen, den søte smaken og konsistensen faller i smak, og er tilgjengelig året rundt. Foto: Nina Ruud/VG
POPULÆR: Nordmenn elsker kiwien. Både størrelsen, den søte smaken og konsistensen faller i smak, og er tilgjengelig året rundt. Foto: Nina Ruud/VG

Kiwi er både rik på smak og næring og fattig på kalorier. Den gir deg dessuten dobbelt som mye C-vitamin som appelsin, i tillegg til antioksidanter.


Det er tidlig på 1900-tallet. Mary Isabel Fraser, rektoren ved Wanganui Girls› College i New Zealand, puster inn luften av et fremmed land. Pikeskole-rektoren er i byen Yichang i Kina, hvor hun har besøkt kinesiske misjonsskoler. Nå skal hun hjem til New Zealand. Fraser pakker ned en pose frø blant resten av tingene sine. Hun vet ikke at denne suveniren vil gjøre en hittil ukjent frukt verdensberømt.

Kiwifrøene i Frasers bagasje ble plantet i newzealandsk jord i 1906, og frukten spredte seg med årene over hele verden. Lenge gikk den under navnet «kinesiske stikkelsbær». I 1959 døpte det newzealandske eksporthuset «Turners and Growers» frukten om til «kiwi», oppkalt etter landets nasjonalfugl. New Zealand er i dag blant landene som produserer flest tonn kiwi hvert år.

I Norge har salget av kiwi i gjennomsnitt økt med omtrent fire prosent hvert år siden 2003. I 2012 spiste nordmenn 5251 tonn kiwi til sammen, viser tall fra Opplysningskontoret for frukt og grønt.

Hvorfor har nettopp kiwien vunnet våre hjerter og mager? Det har Helge Bergslien ved NCE Culinology en teori om:

- Kiwiens konsistens, sødme og størrelse passer godt inn i nordmenns spisevaner, sier han.

Vi nordmenn spiser vanligvis små enheter frukt, som for eksempel et eple eller en appelsin. En frukt uten store steiner, og som i tillegg er lett å svelge, er dermed en vinner, mener Bergslien.

- Men hvis jeg skal være helt ærlig, tror jeg først og fremst det handler om fantastisk god markedsføring, og en like god introduksjon i markedet.

VITAMINFUGL: Gjør som matkunstner Ida Frosk og lag en c-vitaminfugl med kiwi og andre friske frukter. Klikk her for fremgangsmåte. Foto: Ida Skivenes
VITAMINFUGL: Gjør som matkunstner Ida Frosk og lag en c-vitaminfugl med kiwi og andre friske frukter. Klikk her for fremgangsmåte. Foto: Ida Skivenes

Kiwi passer godt med nyttårsforsettene våre om å spise sunnere, mener Britt Kåsin, informasjonssjef i Opplysningskontoret for frukt og grønt. Men den kan med fordel spises året rundt.

- Kiwi er en kalorifattig frukt som er tilgjengelig hele året, til en lav pris.

I tillegg er den god for hjertet. En studie gjort av norske forskere i 2004, viser at kiwi kan senke risikoen for hjerteproblemer.

Frukten senker nemlig tempoet på en rekke prosesser i blodet. Dette er bra, for akkurat disse prosessene er involverte i utviklingen av hjerte- og karsykdommer, forteller forsker Asim Duttaroy. Han er professor ved Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo.

- Vi vet ikke hva som er grunnen til dette. Men antioksidantene polyphenoler, som finnes i kiwi, ser ut til å ha en innvirkning.

Hvor på menyen skinner kiwien klarest, og smaker best? Det er en smakssak.

- En moden kiwi i frokostsmoothien din er kjempegodt og næringsrikt. Kiwi er også veldig godt på frokostblanding. Da kan du for eksempel spise yoghurt til. Kiwi har en frisk smak, og er grønn og morgenkoselig å se på, mener Kåsin.

Kiwi passer også godt sammen med ost, forteller hun. For eksempel sammen med ridderost eller Port Salut.

Men kiwien trenger ikke nødvendigvis selskap av andre smaker. Bergslien spiser den helst slik den er:

- Jeg synes det er fantastisk godt å dele kiwien i to, og bruke en skje. Så enkelt kan det altså være!

FAKTA:

SUPERFRUKT: Den loddete frukten kan gjøre deg både vakrere og sunnere. Foto: Magnar Kirknes/VG
SUPERFRUKT: Den loddete frukten kan gjøre deg både vakrere og sunnere. Foto: Magnar Kirknes/VG

Kiwi er bra for luftveiene. En studie av italienske forskere viste at barn som spiste fem til syv kiwi, eller andre sitrusfrukter, i uken, hadde mindre problemer med pust og nattehoste. De med astma så ut til å ha størst utbytte av kiwien, også når de bare spiste en til to frukter i uken.

Du kan spise kiwiens skall. Om du gjør dette, får du i deg tre ganger så mye fiber som det du ville gjort ellers. Skallet inneholder også flavonoider; antioksidanter som kan beskytte kroppen mot kreft og hjerte- og karsykdommer. Gul kiwi har både tynnere og glattere skall enn den grønne.

Kiwien kan gjøre deg vakrere. Frukten påvirker nemlig hudtonen vår, ifølge skotske forskere ved University of St. Andrews. Et høyt inntak av kiwi kan mørkne de røde og gule tonene som finnes i huden vår. Dermed ser den både mer gyllen og glødende ut.

pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Gi oss tilbakemelding

Hvordan var din opplevelse av Godt.no i dag?