Til hovedinnhold

Tim Wendelboe feirer 10-årsjubileum: - Jeg har aldri prøvd å være venn med alle

30. juni 2017Aktuelt
MESTER: Tim Wendelboe og hjertet i bedriften: Kaffebrenneren. Foto: Marthe Reienes/VG
MESTER: Tim Wendelboe og hjertet i bedriften: Kaffebrenneren. Foto: Marthe Reienes/VG

Ti år med egen kaffebar på Grünerløkka har gitt Tim Wendelboe en internasjonal status som kafferockestjerne. Og en liten dose motstand.

- Når folk sier «det kan du ikke gjøre», så får jeg enda mer lyst til å gjøre det. Jeg er som en liten unge, sier Tim Wendelboe (38) lattermildt.

På lørdag feirer kaffebaren til den tidligere verdensmesteren i baristakunst 10-årsjubileum. Det har vært ti år med utallige priser, samarbeid med Michelin-restauranter, med heder og ære, men også med kritikk.

Ikke minst har de siste ti årene bydd på tusenvis av kopper med kaffe. Lysbrent kaffe. Den lyse brennestilen som Wendelboe har fremmet har vært en av nøklene til hvordan de har stukket seg ut, mener han.

- Det har definitivt vært en greie som har gjort at vi har blitt kjent. For mange på grunn av smaken, for andre fordi de hater det. Jeg har aldri prøvd å lage en kaffe som alle skal like. Jeg lager en kaffe som jeg selv skal like. Og hvis andre liker det så er det kjempefint, sier Wendelboe.

Artikkelen fortsetter under bildet.

LYSBRENT: Kaffe som er lysere brent smaker mer av det opprinnelige kaffebæret. Foto: Marthe Reienes/VG
LYSBRENT: Kaffe som er lysere brent smaker mer av det opprinnelige kaffebæret. Foto: Marthe Reienes/VG

Annerledes

Det var en eksportør som introduserte Wendelboe for lysbrent kaffe i 2008. De begynte å teste hvor lyst de kunne brenne kaffen og samtidig få det til å smake godt.

- Men så fant vi ut at jo lysere vi brant, jo verre smakte kaffen, fordi råvaren var dårlig. Så da måtte jeg begynne å reise og finne bedre råvarer. Det ene førte til det andre, jeg pusha meg til å jobbe med bedre produsenter og få bedre råvarer. Da ble vi sett på som veldig annerledes, særlig fra USA som hadde tradisjon for å brenne veldig mørkt. Det var flere som likte det og som begynte å brenne lyst. Det var ikke vi som startet det, men vi var med på å gjøre det populært, sier Wendelboe.

Kunnskapsrike kunder

Endringen har vært merkbar hos kundene også de siste ti årene, mener han. De har fått mer kunnskap og mer spesifikke preferanser.

- Før sa kunden gjerne «jeg liker kaffen sterk», men nå heter det «jeg liker den og den varianten fra Honduras». De er mer kresne men også mye mer interessert, sier Wendelboe.

Artikkelen fortsetter under bildet.

IMPONERT: Anders Husa forteller at Tim Wendelboe har hatt stor betydning for han. Her med medblogger Hedda Kaupang. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
IMPONERT: Anders Husa forteller at Tim Wendelboe har hatt stor betydning for han. Her med medblogger Hedda Kaupang. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Matblogger Anders Husa husker fortsatt første gang han besøkte Wendelboes kaffebar.

- Tim har faktisk hatt en stor betydning for min interesse for mat og drikke. Jeg husker ennå første gang jeg oppdaget Tim Wendelboes lille kaffebar i Grünersgate, kun dedikert til kaffe og ingenting annet. Hans lidenskap for et, den gang, så smalt interessefelt som kaffe, imponerte meg og inspirerte meg til å tilegne meg mer kunnskap om både kaffe, mat og annen drikke, sier matblogger Husa.

TEGN: De to hodene på fasaden til Tim Wendelboes kaffebar vitner om at det lå en frisørsalong i lokalene tidligere. Foto: Marthe Reienes/VG
TEGN: De to hodene på fasaden til Tim Wendelboes kaffebar vitner om at det lå en frisørsalong i lokalene tidligere. Foto: Marthe Reienes/VG

Et nytt fenomen og et nytt ord har dukket opp i Oslo i løpet av de siste ti årene: Kaffeturisme. Steder som Fuglen, Java, Supreme Roastworks og Tim Wendelboe trekker til seg kunder fra hele verden som vil smake på den norske kaffen brygget på rent, mykt vann.

- Tim har mer enn noen andre satt Norge på kartet som kaffenasjon, og Oslo som kaffedestinasjon. Han har vært banebrytende for helt nye måter å samarbeide med kaffebønder, og bidrar gjennom sitt arbeid til å gjøre kaffeproduksjon mer bærekraftig, sier matblogger Anders Husa.

Kafferockestjerne

Wendelboe sender kaffe til hele verden fra det lille brenneriet på Grünerløkka.

Du har en ganske stor internasjonal fanskare?

- Haha, ja. Om du er opptatt av mat og vin, så har du jo rockestjernevinmakere og rockestjernekokker som du gjerne følger. Jeg har jo holdt på med dette i ganske mange år, og jeg har gitt ut bøker som har blitt oversatt til blant annet kinesisk, koreansk, japansk, engelsk og snart portugisisk. Da får man en følgerskare, sier Wendelboe.

MER PLASS: Hvis myndighetene tillater det, flyttes kaffebrenneren til Tøyen. Foto: Marthe Reienes
MER PLASS: Hvis myndighetene tillater det, flyttes kaffebrenneren til Tøyen. Foto: Marthe Reienes

Men i stedet for å suse rundt som internasjonal rockestjernebarista, så skal Wendelboe fortsette å flytte grenser de neste ti årene. Men først vil han flytte selve brenneriet. Det pulserende hjertet som lager rytme i den lille kaffebaren skal, hvis myndighetene gir klarsignal, flyttes til Tøyen.

- Vi skal ikke åpne flere kafeer. Det er kun produksjonen som flyttes, sier han.

Kaffefarming i Colombia

Målet er å få plass til flere sittende kaffegjester enn de tre det er plass til i dag. I tillegg skal Wendelboe få kaffegården sin opp og stå. I Colombia.

- Vi har plantet kaffen, men den vokser ikke så fort. Jeg startet egentlig prosjektet for å lære mer om hvordan kaffe skal dyrkes, men etter hvert som jeg har tatt kurs i jordbiologi og så har jeg endret målet med det prosjektet. Nå er målet å prøve å bevise at man kan dyrke bedre kaffe og få samme eller høyere kvantitet uten bruk av mineralgjødsel eller sprøytemiddel. Hvis jeg får til det, når jeg bor i Norge, på en farm i Colombia, det er den store drømmen. Og hvis vi får det til, eller når vi får det til, så skal vi dele kunnskapen med andre, sier han.

Ambisiøst, synes mange. For ambisiøst, synes noen. Men man kommer ingen steder om man ikke er ambisiøs, synes Wendelboe.

- Det er mange som ler av meg. Oslo-gutt, city-boy, skal komme og vise verden hvordan man skal dyrke kaffe. Det er ikke hensikten. Men jeg ønsker å lykkes, og jeg ønsker å lære. Bestemoren min sa til meg da jeg var liten at «du kan ikke bli venn med alle». Jeg har aldri prøvd å være det heller. Men jeg prøver så godt jeg kan å lage noe moro og ha en fin arbeidsplass for de som jobber her og for meg selv. Så får de andre holde på med sitt, sier han.

Kaffe under skyggetrær

10-årsjubileet på lørdag feires først med åpent hus på kaffebaren hvor gjestene kan drikke så mye kaffe de vil og betale hva de vil. Inntektene går til et fond som sponser innkjøp av skyggetrær til kaffebønder for å øke kvaliteten på kaffen. På kvelden arrangeres fest med tidligere og nåværende ansatte fra Tim Wendelboe. Fritid og jobb glir i hverandre for Wendelboe, men han sier han egentlig slapper av hele tiden.

- Når jeg reiser er jeg jo på jobb, men jeg kobler litt av stresset som er her i Oslo. Å jobbe på en gård i Colombia er ganske deilig. Fysisk arbeid er mental meditasjon. Hjemme prøver jeg å ikke jobbe så mye helg, og heller ta helg sammen med kona. Selv om det som regel blir litt jobb da og. Men det er moro å drive med dette, med kaffe, mat og vin. Det er en fin jobb å ha, sier Wendelboe.

Publisert: 30.06.2017 kl. 16:08


pear
Vil du lagre favorittoppskriftene dine?
Lag deg en gratis konto
Godt.no eies av Schibsted.
Annonse

Dagens beste tilbud

Godts ukemeny

Siste i Aktuelt

Vet du ikke hva du vil lage?

Prøv middagsruletten

Kast mindre mat.

Bruk det du har

Hvordan var din opplevelse i dag?